Groeiende belangstelling studentenverenigingen: ‘We hebben niet voor iedereen plek’

Ook meer belangstelling voor studentenvereniging Unitas dit jaar, foto's DUB

Landelijk was het al gesignaleerd: het loopt storm bij de studentengezelligheidsverenigingen. De Landelijke Kamer voor Verenigingen  (LKvV) riep onderwijsinstellingen en gemeenten op om de groei van verenigingen mogelijk te maken. Ook in Utrecht is de belangstelling om bij een studentenvereniging aan te sluiten groot en niet alleen bij gezelligheidsverenigingen als het USC of Unitas, maar ook sport- en cultuur verenigingen. De verklaring voor de massale inschrijvingen is volgens de meeste voorzitters eenvoudig: corona, net als vorig jaar. “We merken dat studenten behoefte hebben aan gezelligheid en sociaal contact”, zegt MacLaine Pont van studentenvereniging ViaKunst.

Ledenstop en loting
Het Utrechts Studenten Corps verwelkomde 250 nieuwe leden. “Net als vorig jaar hebben we heel veel inschrijvingen gehad. Uiteindelijk moesten we loten onder aspirant-leden, omdat we een ledenstop hebben. Jammer genoeg hebben we niet voor iedereen plek”, aldus Cas van Turnhout, bestuurslid USC.  “Wij merken aan de hoeveelheid inschrijvingen zeker dat er nog veel belangstelling is voor onze vereniging. Omdat we ook een kwaliteit van lidmaatschap willen waarborgen weten we ook nog niet of we willen uitbreiden.”

Veritas, de grootste, gemengde vereniging van Utrecht, heeft elk jaar een ledenstop bij 450 inschrijvingen. Dat is dit jaar niet veranderd, laat voorzitter Laura Baartmans weten: “Omdat ons pand het niet toelaat om meer eerstejaarsleden plek te bieden.” Een andere grote, gemengde vereniging is Unitas. Zij moesten dit jaar veel aspiranten uitloten. De vereniging heeft 360 inschrijvingen toegelaten, en bijna vierhonderd mensen moeten teleurstellen. “Net als vorig jaar hebben we een ledenstop ingevoerd, daarvoor hoefde dat eigenlijk nooit”, aldus voorzitter Stephanie Bálint.

Unitas is ondanks de ledenstop nog steeds enorm gegroeid. “We hebben een groot pand en veel commissies en disputen, dus daarom kunnen we wat groeien. Voor corona hadden we meestal tweehonderd inschrijvingen dus we hebben al een flinke groei doorgemaakt.” Meer dan dit past niet in het pand, stelt Bálint, maar er was nog een reden voor de ledenstop: namelijk dat de vereniging niet ineens een grote jaarlaag kreeg vergeleken met de voorgaande jaren.

Ook groeiende belangstelling kleinere verenigingen
Maar ook de kleine verenigingen hebben veel inschrijvingen gehad. David Spit, voorzitter van UMTC, vertelt dat er een lange rij stond voor de deur toen de inschrijvingen geopend werden. “We hebben een recordaantal inschrijvingen gehad dus we konden niet iedereen toelaten tot de introductie bij onze studentenvereniging. We werken niet met een lotingssysteem. Bij ons geldt wie het eerst komt, het eerst maalt. Maar het ging heel snel in de UIT-week. Uiteindelijk hebben we zo'n zestig mensen moeten teleurstellen, dat vinden we wel heel jammer.” UMTC had zijn ledenstop op 120 inschrijvingen gezet. “Eén van onze belangrijkste kenmerken als studentenvereniging is juist onze kleinschaligheid. Daarnaast is ons huidige pand niet heel groot, dus we kunnen niet onbeperkt nieuwe leden aannemen.”

Bij Biton, een gezelligheidsvereniging met een vrijblijvend karakter, kunnen studenten drie keer per jaar lid worden, in augustus, oktober en in februari. Voorzitter Wendy Vreeken vertelt dat Biton met de afgelopen introductieperiode 49 leden erbij heeft gekregen. Dat is meer dan in voorgaande jaren toen er ongeveer twintig studenten lid werden. De vereniging moest wat mensen voor deze periode weigeren, maar bood als alternatief plekken aan tijdens de andere twee introductieperiodes. “Ik ben heel blij dat wij dat kunnen bieden.”

Ook andere studentenverenigingen zien belangstelling toenemen
Naast de gewone gezelligheidsverenigingen zijn er in Utrecht ook verenigingen die zich kenmerken door een gezamenlijk interesse zoals sport- en culturele verenigingen. Utrechtse studentenzeilvereniging Histos moet elk jaar loten, omdat de belangstelling groter is dan er ruimte is. “Maar wij merkten dit jaar dat we meer mensen dan normaal moesten teleurstellen, ongeveer 280”, zegt Marike van der Post, secretaris. De vereniging neemt elk jaar ongeveer 120 nieuwe leden aan, maar dit aantal verandert aan de hand van de hoeveelheid uitschrijvingen. “Wij proberen uit ongeveer vijfhonderd leden te bestaan.”

Studentenkunstvereniging ViaKunst bestaat uit ongeveer 240 leden. Tijdens de UIT-week schreven 68 studenten zich in. “En vorig collegejaar hebben we tachtig leden erbij gekregen. We zijn enorm gegroeid”, zegt Jessica MacLaine Pont, voorzitter van de promotie commissie bij ViaKunst. “Maar we hoeven niemand uit te loten, iedereen kan lid worden.”

Ook bij de studentenreisvereniging Aegee zijn ze blij met het grote aantal inschrijvingen. Net als bij ViaKunst kunnen studenten zich op elk moment inschrijven. Bovendien valt de introductieperiode bij Aegee later, waardoor de vereniging nog een aantal inschrijvingen verwacht. Voorzitter Natanja Sijnstra: “We weten dus nog niet precies hoeveel nieuwe leden we erbij krijgen, ook omdat studenten zich kunnen aanmelden voor het introductiekamp zonder al lid te zijn. Op kamp is meestal onze piek.” De aanmeldingen voor het kamp zijn dit jaar wel verdubbeld, vergeleken met voorgaande jaren.

ViaKunst en Aegee hebben wel de ruimte om nog flink te groeien omdat het relatief kleine verenigingen zijn zonder vast pand,. Zo heeft Aegee al gauw contact opgenomen met de kamplocatie toen bleek dat er zoveel aanmeldingen waren. “We gaan nu wel een beetje richting een maximum aantal aanmeldingen voor het introductiekamp, maar het enthousiasme blijft dus blijven wij ook kijken naar mogelijkheden om uit te breiden”,  zegt Sijnstra.