Grote verslagenheid bij overlijden UU-student na sprong van Cambridgeflat

Herdenkingsbloem bij Cambridgelaan dag na het overlijden[Foto: Roos van Tongeren]

De 24-jarige Jelle Geluk is afgelopen weekend om het leven gekomen na een val van de achtste verdieping van de Cambridgeflat. De student Taal- en cultuurstudies aan de UU sprong volgens de politie onder invloed van geestverruimende middelen door een dicht raam.

In de nacht van zaterdag op zondag sprong de student uit de flat waar hij op bezoek was naar beneden en overleed ter plekke. Hogeschoolstudent Maarten Wiegers, die op de vijfde etage woont, was thuis op het moment dat het gebeurde. “Ik hoorde een harde klap en dacht eerst dat er een kratje bier naar beneden was gevallen. Toen bleek dat er iemand op de grond lag, ben ik direct gaan kijken of ik kon helpen.” Zijn hulp was niet nodig, er was snel een ambulance. Er stonden mensen om het slachtoffer heen die bij Jelle in de kamer waren op het moment dat hij sprong. Maarten: “Ze reageerden heel heftig. Schreeuwden meerdere malen dingen als ‘Jelle, waarom doe je dit nu!’” Het was direct duidelijk dat het slachtoffer dwars door het raam was gesprongen.

Raamconstructie
Na het ongeluk kwamen er veel reacties van studenten over de kwaliteit van de raamconstructies van de Cambridgeflat: die zouden niet goed genoeg zijn. Maarten sluit zich daarbij aan. De ramen van de appartementen bestaan uit vier panelen, waarvan er twee verschuifbaar zijn. Het is ook mogelijk om het raam met één paneel te sluiten. “Als ik met één vinger druk, komt het raam al iets naar buiten. Ik ben zelf al niet gecharmeerd van enkel glas, dit incident toont aan dat het ook onveilig is. De ramen beginnen op heuphoogte. Als je ‘s zomers het raam open hebt staan en je struikelt, kun je zo naar beneden vallen.”

De politie benadrukt dat het ongeval niets te maken heeft gehad met de kwaliteit van de ramen. Volgens een woordvoerder deugt de constructie. Ook volgens de SSH voldoen de ramen aan alle wettelijke voorwaarden. Als er echt iets mis zou zijn met die ramen, hadden we daar echt eerder wat van gehoord, zegt een woordvoerder. Er heeft nog niet eerder een tragisch ongeval vanwege de constructie van het raam plaatsgevonden.

De SSH heeft alle bewoners en de ouders een mail gestuurd. Daarin staat dat de SSH het vreselijk vindt wat er gebeurd is en er wordt nog eens benadrukt dat de raamconstructies veilig zijn. Het versturen van de mail na een incident als deze is een standaardprocedure bij de woningbouwcoöperatie.

Al meteen werd duidelijk dat er geen sprake is van een misdrijf. “De man is onder invloed van geestverruimende middelen door het raam heen gesprongen”, zegt een politiewoordvoerder. De politie weet om welke drugs het gaat, maar wil dat uit privacyoverwegingen niet zeggen. Het AD Utrechts Nieuwsblad meldde dat het om de drugs LSD gaat. Ten tijde van het ongeluk waren er meerdere mensen in de kamer van waaruit Jelle sprong. De politie trof een 22-jarige huisgenoot bewusteloos aan. Hij is in het ziekenhuis onderzocht. Ook hij zou onder invloed van drugs zijn geweest.

Veritas
Jelle Geluk was reünist-lid van studentenvereniging Veritas. De vereniging heeft uit respect voor Jelle alle activiteiten op maandag en dinsdag afgeblazen. Wel is het Voorhuys tussen 16.00 en 23.00 open voor mensen die willen praten. Op de dag van de uitvaart is het Eigen Huis gesloten. Met de jaarclub van Jelle is overlegd dat er geen officiële verenigingsrouw plaats zal vinden. Bij overlijden van reünist-leden is dit niet gebruikelijk.

Op de homepage van Veritas staat een in memoriam: Met grote verslagenheid hebben wij, het Bestuur van het 125e verenigingsjaar van het Collegium Studiosorum Veritas, kennis genomen van het overlijden van Jelle Geluk, in leven reünistlid van onze vereniging. Jelle werd in 2008 lid van C.S. Veritas. Gedurende zijn tijd bij Veritas was hij deel van JC Kartel en actief bij de Gebouwencommissie. Ons medeleven gaat uit naar de familie en vrienden van Jelle.”

Veritas-praeses Myrte Bootsma wil uit respect voor nabestaanden niet ingaan op de vraag hoe Veritas Jelle herinnert.

Jelle was vijfdejaars Taal en Cultuurstudies aan de UU en lid van studievereniging Alias. Die vereniging heeft de karaokeavond die vanavond op de planning stond, afgelast.

Onder de artiestennaam Steach was Jelle een bekende in het hiphop-circuit. Hij maakt onderdeel uit van het duo Steach & Dobleye en werd onlangs door hiphopsite Hiphopinjesmoel.com genoemd in een rijtje van veelbelovende releases in 2014.

Student en drugs
DUB publiceerde onlangs twee verhalen over drugsgebruik over studenten. Daaruit blijkt dat onderzoekers drugsgebruik onder studenten over het algemeen niet als een groot probleem zien. Wel baart het hen zorgen dat XTC-pillen vaak hoog gedoseerd zijn, soms vervuild zijn en dat een behoorlijk aantal jongeren de drugs roekeloos gebruikt.

Drugs die thuis worden gebruikt zijn vooral cannabis, paddo’s en LSD. Het roekeloze gebruik leidt tot meer dodelijke incidenten. Afgelopen zomer zouden zeven jonge Nederlanders zijn gestorven aan de gevolgen van drugsgebruik, onder meer in Utrecht. Precieze cijfers over drugsgebruik onder Utrechtse studenten zijn niet bekend.