Hacktivisten wijzen op ict-lekken bij universiteiten

Honderd universiteiten wereldwijd zijn digitaal doorgelicht door een groep ict-activisten. Bij de Universiteit Utrecht konden de hackers binnendringen in een database van Diergeneeskunde.

TeamGhostShell, zoals de groep 'hacktivisten' zichzelf noemt, heeft in totaal 120.000 bestanden van diverse universiteiten buitgemaakt, en gepubliceerd op Pastebin.com. Met de actie wil de groep  "bewustwording" creëren voor veranderingen in het onderwijs. Onderwijs gaat vandaag de dag alleen nog maar over het stampen van feitjes, volgens de schrijvers van het manifest.

De "top 100 universiteiten wereldwijd" zijn door TeamGhostShell digitaal doorgelicht op lekken. Bij de Universiteit Utrecht vonden ze een onbeschermde database van de faculteit Diergeneeskunde. In die database staan namen, functies, telefoonnummers en emailadressen van enkele honderden medewerkers. "Dit zijn mensen die gebruikmaakten van een reserveringssysteem van meetapparaten", zegt UU-woordvoerder Wietske de Lange in een toelichting.

Ook de namen, emailadressen en studentnummers van circa 2000 Diergeneeskundestudenten staan in de buitgemaakte database. De ict-afdeling is momenteel aan het analyseren waar het ict-lek zit. In tegenstelling tot wat De Telegraaf suggereert, zijn van de studenten en UU-medewerkers geen wachtwoorden gelekt, benadrukt UU-woordvoerder De Lange.

Van een aantal externe medewerkers zijn wel wachtwoorden buitgemaakt. Dit zijn mensen die met een privémailadres inloggen op het reserveringssysteem voor meetapparatuur. Het betreft circa tien mensen, aldus De Lange. Deze mensen zijn gemaild met het dringende verzoek hun wachtwoord te wijzigen.