Handjevol UU'ers mag weer studeren in de UB en werken op de zaak

Veertig studieplekken in UB Binnenstad wachten vanaf maandag op studenten, foto DUB

De Universiteit Utrecht haalt de fysieke banden met studenten en werknemers beetje bij beetje aan, zo blijkt uit de corona-update van 11 juni die naar alle UU’ers is gemaild. Studenten die het lastig vinden om thuis te studeren, kunnen vanaf 15 juni weer terecht in de universiteitsbibliotheek. In de UB Binnenstad, die ook weer opengaat voor het uitlenen en innemen van boeken, zijn veertig plekken op corona-afstand beschikbaar. De UU hoopt het aantal op korte termijn uit te breiden.

Niet alle studenten kunnen echter aanspraak maken op één van de studieplekken. Studenten moeten bij hun studieadviseur aan kunnen tonen dat hun woonsituatie het thuis studeren heel moeilijk maakt.

Voor wie toch het idee wil hebben om in de UB met andere studenten te werken, hebben de UB en het het Skills Lab de online studieplek in het leven geroepen. Deze studieplek biedt “structuur bij het studeren door dagelijks deel te nemen via Teams aan de gezamenlijk start en daarnaast begeleiding op vaste momenten gedurende de dag”, staat in de update. De pilot is in het Nederlands en als de virtuele studieplek een succes is, komt er ook een Engelstalige versie.

Flexwerkplekken, laboratoria, veldwerk en vergaderruimte
Ook werknemers die thuis niet of nauwelijks aan werken toekomen, kunnen naar de universiteit komen vanaf maandag. In totaal zijn er 106 plekken beschikbaar waarvan vijftig in de binnenstad en 56 in De Uithof. In de binnenstad zijn de flexplekken in Drift 13, op het Utrecht Science Park zijn de plekken verdeeld over verschillende gebouwen. Elke faculteit en directie krijgt een aantal plekken toegewezen en de leidinggevenden moeten werknemers voordragen voor een flexplek. Op het intranet dat alleen toegankelijk is met een Solis-ID, staat een precieze verdeling van de werkplekken.

Daarnaast kunnen werknemers vanaf 15 juni langer terecht in de laboratoria van de faculteiten Bèta- en Geowetenschappen. De labs gaan een uur eerder open en drie uur later dicht. De openingstijden zijn vanaf maandag  van 7.30 uur tot 19.30 uur. Ook de openingstijden van het lab van Diergeneeskunde worden verruimd. Binnenkort volgt daar meer nieuws over.

De laboratoria van Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen en het Teaching & Learning Lab willen ook open. Op dit moment maken de faculteiten plannen hoe dit op een veilige manier kan gebeuren, omdat proefpersonen er op een veilige manier samen met onderzoekers moeten kunnen zitten.

De Faculteit Geowetenschappen werkt aan een protocol voor corona-proof veldwerk. “Dat kan leiden tot een protocol dat ook voor andere faculteiten bruikbaar is”, staat in de update.

Voor wie niet kan wachten om weer live te vergaderen en brainstormen, heeft de UU goed nieuws. De universiteit hoopt per 1 juli enkele vergaderlocaties open te stellen. Ook deze zullen voldoen aan de corona-richtlijnen.