Na sensationele winst tegen Ajax

Hercules-'studenten' gaan voor nieuwe stunt tegen Cambuur

Herculesteam na de wedstrijd
Euforische Herculesspelers na de wedstrijd. Foto's: Ingrid de Coo

Met het shirtje dat hij van Ajax-speler Martha had gekregen, liep masterstudent Urban Geography Casper van Rietbergen laatst joggend door de Utrechtse binnenstad. Plots kreeg hij een scheldkanonnade van een voorbijganger over zich heen. Hoe hij het in zijn hoofd haalde om met dat shirt door de stad te rennen en of hij wel wist dat die Amsterdamse prutsers in Utrecht waren vernederd. “Dat zijn wel heel grappige dingen om mee te maken.”

Casper maakt immers zelf deel uit van de Hercules-selectie die verantwoordelijk was voor de afgang van Ajax, en beleefde de fameuze wedstrijd in de Galgenwaard vanaf de reservebank. Daar zag hij hoe zijn team in de slotfase de winst binnensleepte na eerst een 2-0 voorsprong te hebben weggegeven.

Goudhaantje
“Ongeloof en euforie”, dat zijn woorden die hij gebruikt als hij terugdenkt aan die avond. “Ik wist dat we aardig konden voetballen, maar ik ging er niet meteen vanuit dat we dat ook tegen Ajax konden laten zien. En als je dan zo’n domper te boven komt, wordt iedereen helemaal gek.”

Naast hem op de reservebank zat reservedoelman en rechtenstudent aan de UU Mats Heus. In het veld stonden psychologiestudent Valentijn Beck (“die gozer met die haarband die Brian Brobbey in zijn achterzak had”) en rechtenstudent Tim Pieters.

Vooral goudhaantje Pieters stal de show met twee doelpunten. Voor de tv-camera’s vertelde hij dat hij die ochtend nog iets voor zijn studie had ingeleverd. Dat zijn huisgenoten veel geld hadden gewonnen door weddenschappen op hem af te sluiten, was helemaal een prachtverhaal voor de media. Meerdere cameraploegen stonden een dag later op de stoep van het USC-huis van de aanvaller.

Bekersensatie
“Tim was natuurlijk onze held en we gunden hem alle aandacht van harte. Maar wij zijn eigenlijk helemaal niet dat studentikoze zuipteam dat sommige media ervan maakten. Als je naar de leeftijden van de spelers kijkt en wat ze verder doen in het leven, dan is dat heel divers. De meesten hebben ook bij profclubs gespeeld.”

Tegelijkertijd snapt Casper, die zelf sinds zijn vroegste jeugd bij Hercules speelt, wel dat de grootste bekersensatie in de Nederlandse geschiedenis tot de verbeelding spreekt. En soms dragen zijn teamgenoten daar zelf aan bij.

Lachend: “Mats Grotenbreg die de winnende goal scoorde, vertelde laatst op ESPN dat hij voor de wedstrijd geen tijd had gehad om te eten en daarom maar snel even iets bij de McDonalds had gehaald”.

Tegen Cambuur
Voor Casper waren de festiviteiten na de overwinning het startsein om nog wat langer los te gaan. “Dat euforische gevoel heb ik doorgetrokken tot na de jaarwisseling. Ik heb twee weken lang niet aan studeren of voetbal gedacht en vooral veel gefeest.”
Maar nu zijn alle ogen gericht op de volgende bekerronde. Donderdag gaat Hercules proberen om een plekje in de kwartfinale te veroveren tegen Cambuur uit Leeuwarden. De Utrechters denken er na een kort trainingskamp in Spanje klaar voor te zijn.

“Maar het is natuurlijk niet zo dat wij nu opeens de favoriet zijn. Cambuur speelt twee divisies hoger en zal ons niet onderschatten. Winnen zou opnieuw een grote stunt zijn.”

Casper van Rietbergen

Masterstudent Urban Geography Casper van Rietbergen na de wedstrijd tegen Ajax. (Foto: Ingrid de Coo)

Tags: voetbal