Unicef Student Team Utrecht

Hoe kunnen Utrechtse studenten kwetsbare dorpjes in Madagascar helpen?

unicef student team utrecht - instagram
Unicef Student Team Utrecht's Marketing Committee in 2023-2024. Photo: USTU's Instagram page

Elk jaar geeft het Nationaal Studentenbestuur van Unicef elk regionaal studententeams in Nederland een doel aan. Het Utrechtse team bestaat uit 24 studenten. Sethuli, bachelorstudent Media & Cultuur is hoofd van de commissie die de marketing moet opzetten. Ze besloot zich aan te melden bij USTU omdat vrijwilligerswerk en het helpen van l kinderen een van haar grootste passies in het leven is. "Mijn ouders benadrukten tijdens de opvoeding altijd hoe belangrijk het is om anderen te helpen. Kinderen behoren tot de meest kwetsbare groepen in de samenleving, maar zij zijn onze toekomst. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij NGO's in zowel de Verenigde Arabische Emiraten, waar ik ben opgegroeid, als in Sri Lanka, waar ik vandaan kom. Dus toen ik de hoorde van dit project met Utrechtse studenten, wist ik dat ik die kans moest grijpen," legt ze uit.

In 2023/2024 heeft de Nationale Studentenraad van Unicef besloten om hun aandacht te richten op Madagaskar. Meer specifiek, ze willen 20 kwetsbare dorpen in de zuidelijke regio van het land omvormen tot  veerkrachtige gemeenschappen. Madagaskar heeft te kampen met mislukte oogsten en terugkerende overstromingen als gevolg van de klimaatverandering. Deze uitdagingen hebben ertoe bijgedragen dat 78 procent van de bevolking in armoede leeft en 42 procent van de kinderen kampt met ondervoeding.

Het idee is om de dorpen te voorzien van duurzame energie, watersystemen, internettoegang en ecologische toiletten. Al het geld dat USTU inzamelt gaat naar de National Student Board en die stuurt het door naar Madagascar.

Wat doet USTU?
De evenementen die USTU organiseert zijn afgestemd op hun doelgroep: studenten in Utrecht. Dan moet je denken aan  spelletjesavonden, filmavonden en verkoop van zelfgebakken gebak en limonade, om er maar een paar voorbeelden te noemen. Sethuli hoopt dat ze na de kerst grotere evenementen kunnen organiseren, zoals een sprekersavond of een sponsorloop.

De kern van de missie is om meer bewustzijn over de doelen van Unicef en actuele problemen waar kinderen mee te maken hebben te creëren bij de studenten. Met name op dat punt is de organisatie erg actief op Instagram. "We zijn ook plannen om verder informatie te verspreiden via TikTok. Door aanwezig te zijn op die populaire platforms, hopen we meer studenten te bereiken," legt Sethuli uit. Ze geeft aan dat dit niet altijd makkelijk is. "Onze organisatie is niet officieel verbonden aan de universiteit. We opereren onder de noemer van een NGO, het nationale comité van Unicef in Nederland. Dan is het vaak moeilijker om zichtbaar te zijn voor Utrechtse studenten."

Studentenbudget is vaak beperkt
De belangstelling onder studenten om vrijwilligerswerk te doen voor USU is volgens Sethuli best hoog. Het probleem is vooral om donaties binnen te halen. "Studenten hebben vaak een beperkt budget. Daardoor is het een uitdaging om studenten te laten doneren. Vrijwilligers en donateurs zijn het die de motor draaiende houden. Dat is essentieel om de projecten van dit jaar in Madagaskar te kunnen ondersteunen.”

Wie op de hoogte wil zijn van de activiteiten of mee wil helpen, kan kijken naar de sociale media-accounts van Unicef op InstagramTikTok and LinkedIn.