Hoger onderwijs viert Coming Out Day

Coming Out Day verwijst naar ‘uit de kast komen’ en is acht jaar geleden komen overwaaien uit de Verenigde Staten. De jaarlijkse traditie is daar ontstaan na een grote mars in Washington op 11 oktober 1987, toen een half miljoen mensen demonstreerden tegen een verbod op homoseksuele handelingen.

Het hijsen van de regenboogvlag op Coming Out Day moet benadrukken dat aan de hogeschool en universiteit iedereen zich thuis moet voelen, dus ook studenten en medewerkers die een andere seksuele geaardheid hebben of niet precies in de hokjes ‘man’ of ‘vrouw’ passen.

Regenboogwimpel als compromis
Toch was de regenboogvlag bij de Hogeschool Rotterdam (HR) een heet hangijzer. Vorig jaar ontstond er flink wat ophef, omdat de hogeschool de reguliere rode hogeschoolvlag, die al zou staan voor de acceptatie van iedereen, liet hangen. Vandaag wappert op meerdere HR-gebouwen de hogeschoolvlag met een ‘regenboogwimpel’.

De naburige Erasmus Universiteit hijst wel de ‘gewone’ regenboogvlag. Die hing er drie weken geleden voor het eerst tijdens Rotterdam Pride, de week voor acceptatie van zogenoemde LHBTI-ers (lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgender- en intersekse personen) in de Maasstad.

UU hijst voor het eerst regenboogvlag
Nog een stapje verder gaan onder meer Tilburg University, de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Behalve het hijsen van de vlag organiseren zij bijeenkomsten met lezingen, films en gesprekken over “seksuele diversiteit”. Het is de eerste keer dat de UU deelneemt aan de internationale Coming Out Day. De Taskforce Diversiteit van de Utrechtse universiteit heeft samen met de Hogeschool Utrecht en studentenvereniging Anteros een dagprogramma gemaakt. Naast het hijsen van de regenboogvlag op woensdagochtend, is er een kleine conferentie georganiseerd.

De TU Delft pakt ook flink uit: er zijn theatervoorstellingen, debatten en een optocht over de campus waarbij deelnemers hand in hand lopen. Met een gratis concert en een borrel sluit de universiteit de dag feestelijk af.

A post shared by Outsite (@outsitedelft) on Oct 11, 2017 at 6:40am PDT