Huurprijs Utrechtse kamers stijgt flink

Dat blijkt uit een onderzoek van Kamernet. De data zijn gebaseerd op basis van de op de site aangeboden kamers van januari tot en met juli 2018. Daarbij wordt uitgegaan van een oppervlakte van maximaal 35 vierkante meter met een huurprijs van maximaal 750 euro per maand, inclusief gas, water en elektriciteit.

Voor een gemiddelde kamer wordt 403 euro betaald. De duurste kamers vind je in  Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Den Haag. Daarna komt Utrecht.

Kamernet ziet niet alleen een blijvende stijging in de vraag naar studentenkamers in Amsterdam en Utrecht. Er is ook een stijgende vraag in de meeste andere (studenten)steden, zoals Eindhoven, Ede en Amersfoort. Alleen in Maastricht en Leeuwarden daalde de huurprijs.

Hoewel er steeds meer aanbod op Kamernet staat afkomstig van particuliere verhuurders, projectontwikkelaars en makelaars die een of meerdere studenten voor hun kamer of appartement zoeken: het aanbod van beschikbare woonruimte is in de meeste grote studentensteden onvoldoende om aan de stijgende vraag te voldoen.

Tags: huur