HvA mag niet voor dokter spelen

Een zieke studente moest naar de rechter stappen om zo’n 4.500 euro collegegeld terug te krijgen. Want de Hogeschool van Amsterdam vond haar medische klachten niet ernstig genoeg.

De studente bouwtechnische bedrijfskunde betaalde vorig jaar het instellingscollegegeld van ruim vijfduizend euro, maar wilde haar opleiding al snel weer staken. Ze had last van een angststoornis en kon haar studiejaar niet afmaken. Ze vroeg het restant van het collegegeld terug.

Ze had een verklaring van haar huisarts, maar daar nam de hogeschool geen genoegen mee. Want daarin had de arts niet verteld wat voor aandoening de studente had en welke behandeling ze moest ondergaan.

De studente stapte naar de geschillencommissie van de HvA met een extra toelichting van haar psycholoog: ze had al anderhalf jaar een angststoornis en was daarvoor onder behandeling. De geschillencommissie adviseerde om haar het restant van haar collegegeld terug te geven.

Maar nee, dat deed de hogeschool niet. Die angststoornis had de studente immers niet weerhouden om zich in te schrijven. Bovendien stonden er maar twee gesprekken bij de psycholoog ingepland en was de prognose van de behandeling goed.

De rechter maakt daar korte metten mee. Het ontbrak de hogeschool aan medische deskundigheid en daarom had zij nooit haar eigen oordeel over de medische situatie van de studente mogen geven tegen de verklaring van artsen in.

De hogeschool moet de proceskosten betalen en met het oordeel van de rechter in het achterhoofd een nieuwe beslissing nemen over het verzoek van de studente. Dat is inmiddels gebeurd, laat haar advocaat aan het HOP weten. De studente krijgt het collegegeld terug.