Instellingen sluiten eerder vanwege avondklokrellen; UU roostert tentamens om

Foto: Flickr cc

In Utrecht is het nu tentamentijd. Universiteiten hadden na de invoering van de avondklok toestemming gekregen om avondtentamens door te laten gaan. Studenten zouden met een eigen verklaring en een verklaring van de universiteit over straat mogen.

In de komende anderhalve week stonden alleen avondtentamens van de faculteit Bètawetenschappen gepland, om te beginnen een farmacietentamen aanstaande donderdag en een grote biologietoets voor 500 studenten aanstaande vrijdag. Volgende week zouden nog eens vijf toetsen plaatsvinden. In totaal waren meer dan 1500 studenten ingeschreven voor deze vakken.

De faculteit Bètawetenschappen vindt het gezien de rellen in verschillende steden niet langer verantwoord om die tentamens in de avond door te laten gaan. Voor beide toetsen van deze week is nu een alternatief gevonden waarover de studenten snel geïnformeerd zullen worden. Voor de tentamens van volgende week hoopt de faculteit nog oplossingen te vinden.

Overigens vond afgelopen maandag al een avondtentamen van een vak van Sociale Wetenschappen plaats. Volgens de docent van dat vak heeft dat geen problemen opgeleverd, al werden enkele studenten en ook hijzelf tijdens de terugreis wel gecontroleerd door de politie.

*Update 1 februari* In de faculteitsraad van Bètawetenschappen zei vicedecaan Gerard Barkema dat inmiddels voor alle avondtentamens behalve één een oplossing is gevonden. Een tentamen van een vak van Informatica waarvoor 289 studenten zijn ingeschreven, gaat donderdagavond door zoals oorspronkelijk gepland.

Noodverordening
Uit vrees voor nieuwe rellen heeft de gemeente Den Bosch een noodverordening afgekondigd. In overleg met de burgemeester zijn daar alle vestigingen van Avans Hogeschool om half vijf gesloten, meldt nieuwssite Punt. Tentamens die aan het eind van de middag gepland stonden zijn tot nader order uitgesteld.

Ook de Hogeschool Rotterdam neemt het zekere voor het onzekere en sluit haar gebouwen om 19.00 uur, zodat studenten en medewerkers veilig thuis kunnen komen.

De TU Eindhoven gaat een stap verder en heeft de tentamens op de campus voor de rest van deze week afgelast. Op de campus worden geen problemen verwacht, maar: “Op een aantal trajecten is de afgelopen dagen het openbaar vervoer stilgelegd tijdens de rellen, terwijl velen afhankelijk zijn van dat openbaar vervoer. We hebben daarom besloten om alle on-campus avondtentamens in deze tentamenperiode per direct te annuleren.”

Vanmiddag nam de Tweede Kamer een motie aan die behalve tentamens ook praktijkonderwijs in de avonduren mogelijk maakt.