Internationals leren stad en universiteit kennen via Microsoft Teams

Internationale studenten kregen een tour door de stad. Foto's Facebookpagina Welcome in Utrecht

“Dit jaar is een bijzonder jaar. Het zou zomaar kunnen dat de studenten die we nu verwelkomen de dapperste zijn die we ooit hebben gehad.” Zo klonk het bij opening van de Orientation in Tivoli Vredenburg die via een livestream te volgen was. Tijdens de ingetogen online openingssessie verkondigden collegeoorzitter Anton Pijpers en burgemeester Peter den Oudsten een duidelijke boodschap: maak vrienden, heb plezier, maar houd je wel aan de regels. Daarnaast was er een optreden van STUdance, en gaven twee internationale studenten uitleg over fietsen, Tikkie’s, en het openbaar vervoer.

Offline stadstour
De eerste dag van de Orientation – woensdag -- stond in het teken van het verkennen van de Domstad. Na de opening was er een uurtje ingericht voor vragen over studiezaken en het vinden van een kamer. Daarna konden de nieuwe studenten kennismaken met elkaar en hun mentors via Microsoft Teams.

Er was daarnaast ook ruimte voor offline vertier. Voor de studenten uit een laag risicogebied (code geel) was er de mogelijkheid om mee te doen aan een stadstour. Zij werden vervolgens in een groep geplaatst met andere studenten uit soortgelijke gebieden. In de huidige editie deden 384 studenten mee aan de fysieke activiteit, georganiseerd door de internationale studentenverenigingen BuddyGoDutch en ESN- Utrecht.

Nederlands liedje zingen
Zo organiseerde ESN-Utrecht op woensdagmiddag een Scavenger Hunt, waarbij groepjes op een speelse wijze kennismaakten met de hotspots van de Domstad. Enkele opdrachten die de deelnemers kregen waren het zingen van een Nederlands liedje bij Tivoli Vredenburg, een creatieve versie van het bekende Utrechtse icoon Nijntje stoepkrijten op Mariaplaats, en het zoeken van Nederlandse gerechten op de Vismarkt.

Aurora (Research Master Art History) was zo enthousiast na de (online) activiteiten van I-ESN dat ze meteen besloot lid te worden: “het is echt een mooi initiatief waarbij internationale studenten elkaar kunnen leren kennen en zich sneller thuis gaan voelen. Ik heb het idee alsof ik bij een soort grote familie zit die me helpt mijn draai hier te vinden.”

Technische problemen
Donderdag was gericht op het verstrekken van de nodige informatie voor nieuwe studenten.  Zo vertelde Joy de Jong van het Skillslab over academisch schrijven, was er een webinar over verzekeringen en gezondheidszorg, en gaf David van Utrecht Experiences tips voor het kopen van een fiets, maar besprak hij ook de gezelligste kroegjes. Uiteraard was er ook tijd voor ontspanning. Zo verzorgde Olympos een yogaworkshop, en ’s avonds konden deelnemers meedoen aan een online escaperoom.

Armanda (Master European Criminal Justice in a Global Context) uit Albanië was over het algemeen zeer te spreken over het online programma. “Ik had een boel vragen over de gezondheidszorg hier. De webinar heeft me daar erg bij geholpen.” Wel vindt de masterstudente het jammer dat er af en toe technische problemen waren: “Ik kon de workshop over academisch schrijven en AON verzekeringen niet volgen omdat de audio niet werkte. Gelukkig wordt alles geüpload en kan ik het terugkijken.” Verder merkte ze ook dat kennismaken via Microsoft Teams niet voor iedereen geschikt is: “Sommige mensen waren erg verlegen en zeiden niets.”

Samen een drankje gedaan
De laatste dag, vrijdag, begon met een faculteitsintroductie, die werd gevolgd door een cultureel middagprogramma. Via de website van de Orientation konden studenten lezen over typische Nederlandse snacks, Nederlandse muziek en kunst, en de belangrijkste Nederlandse woorden (lekker, gezellig, borrel) alvast instuderen. Het evenement werd afgesloten met een laatste bijeenkomst van de groepen via Microsoft Teams.

Harry (Master Economic Policy) vond vooral de faculteitsintroductie erg nuttig, omdat hij meer te weten kwam over zijn rooster en tentamens. Ook met het sociale gedeelte zit het wel snor voor de van oorsprong Engelse masterstudent: “We hadden een Whatsappgroep gemaakt met een aantal medestudenten. We hebben woensdag al samen een drankje gedaan en de dag erna hebben we nog op de fiets de stad verkend.”

De organisatie van de Orientation Days kijkt terug op een bijzondere editie. “Het was een flinke klus,” concludeert projectleider Myrthe van Mil. “We hebben binnen twee maanden een website gebouwd, en er ging heel wat stress aan vooraf, maar we zijn heel tevreden over hoe we deze Orientation online hebben kunnen organiseren.”