Kamer wil uitvindingen van studenten beter beschermen

Foto Pixabay

De kwestie ontbrandde in januari: veel studenten zouden overhoop liggen met hun universiteit over het intellectueel eigendom van hun ideeën. Ze bedenken bijvoorbeeld een nieuwe technologie, maar mogen die niet zomaar op de markt brengen.

Sterker nog, bij de TU Eindhoven bleken studenten bij voorbaat afstand te moeten doen van de aanspraak op hun eigen ideeën. Daar keek de Tweede Kamer van op. De VVD stelde schriftelijke vragen.

Maar het heeft ook gevolgen voor het onderwijs zelf, stelde het liberale Tweede Kamerlid Dennis Wiersma vandaag. Als je afstand doet van je intellectueel eigendom, dan kun je kiezen uit wel vijftien opdrachten. “Als je dat niet doet, krijg je er nog maar drie. Dat moeten we stoppen.”

Onafhankelijk juridisch advies
Daarom diende hij samen met de ChristenUnie een motie in. De partijen willen dat de toezichthouders in het hoger onderwijs beter gaan letten op zulke beperkingen voor ondernemende studenten. Ook moeten studenten onafhankelijk juridisch advies kunnen inwinnen over hun intellectuele eigendom.

Ze vinden de minister aan hun zijde. Van Engelshoven (OCW) zei al eerder dat de TU Eindhoven wel erg ver ging. De universiteiten werken momenteel aan een gezamenlijk richtsnoer voor het komende studiejaar. De minister wilde liever niet zelf ingrijpen, zei ze destijds, want meestal lossen de universiteiten het zelf wel op.

Minder opdrachten
De SP sprak steun uit voor de motie en opperde dat de zaak meteen ook voor het hbo geregeld zou moeten worden. Maar de hogescholen werken nog niet aan een eigen richtsnoer, zei de minister, dus dat gaat iets langer duren.

Wiersma hoorde de verhalen over ‘minder opdrachten’ van de vereniging van studentondernemers DutchSE, die blij is met de motie en de toezeggingen van de minister. Die vereniging heeft overigens vertrouwen in het richtsnoer dat de universiteiten maken. “We worden er actief bij betrokken”, zegt voorzitter Sander Bos.

De kwestie van intellectueel eigendom kan best ingewikkeld liggen. Studenten maken immers gebruik van de faciliteiten van hun instelling en praten ook met docenten over hun ideeën. Is het idee dan helemaal van henzelf?