Kamervragen SP en VVD: ‘Dragen dure reisjes bij aan kwaliteit onderwijs en onderzoek?

SP-Kamerlid Jasper van Dijk in de Tweede Kamer

Jasper van Dijk (SP) en Pieter Duisenberg (VVD) hebben Kamervragen gesteld aan minister Jet Bussemaker over de dure vliegreizen en luxe hotelkamers van de leden van het Utrechtse College van Bestuur. Zij willen dat de minister met strengere regels komt om dit soort uitgaven te voorkomen.

“Heb jij wel eens in een hotelkamer van meer dan 250 euro gezeten? Ik niet”, reageert Jasper van Dijk op de vraag van DUB waarom de twee Kamerleden de minister op het matje roepen vanwege de declaraties van de collegeleden van de Universiteit Utrecht.

Aanleiding voor de Kamervragen is een bericht in de Telegraaf waarin staat dat de collegeleden in 2015 verschillende keren vliegreizen van boven de 4000 euro declareerden en ook enkele keren in een hotelkamer van meer dan 500 dollar per nacht verbleven.

De twee Kamerleden vinden dat bestuursleden van een universiteit sober zouden moeten declareren. “Het gaat hier immers om belastinggeld”, licht Pieter Duisenberg toe. “Wij willen het signaal geven dat bestuurders zich hier meer bewust van moeten zijn en dat de minister dit beter in de gaten moet houden.”

Eerder zijn ook al Kamervragen gesteld over declaraties van de UU. In 2014 was het Pieter Duisenberg die namens de VVD  ongeveer dezelfde vragen stelde naar aanleiding van berichten over declaraties in dure restaurants en vliegreizen. Ook naar aanleiding van berichtgeving van declaraties in het hoger onderwijs bij RTL Nieuws in 2015 zijn vragen aan de minister gesteld. De minister stelde toen haar antwoord dat de uitgaven sober, doelmatig, eenduidig en transparant moeten zijn. Volgens de Kamerleden is dat bij deze declaraties niet het geval.

“Wij stellen dan ook expliciet de vraag in hoeverre deze hoge declaraties voor hotels en luxe vliegtickets bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek aan de Universiteit Utrecht”, zegt Jasper van Dijk. Hij vindt dat de Raad van Toezicht, die voor deze uitgaven zijn goedkeuring heeft gegeven, niet goed functioneert. Van Dijk: “Ik vind dat het College van Bestuur aan de universiteitsraad toestemming moet vragen voor dit soort reizen. De collegeleden moeten dan uitleggen waarom zo’n reis goed is voor de universiteit.”

In een verklaring (alleen te lezen met Solis-id) die alleen is verspreid onder de medewerkers van de UU heeft het Utrechtse College van Bestuur de declaraties toegelicht. Daarin staat dat de bestuurders in de regel sober declareren. Alleen als er sprake is van een langeafstandsvlucht (buiten Europa) waarbij het programma de dag na aankomst direct start, kan een uitzondering gemaakt worden. Ook de reserveringen van dure hotelkamers kwamen voort uit uitzonderlijke situaties.