Van kille ‘gevangenis’ naar warme woonkamer

Kolfruimtes verbeterd na kritiek

Kolfruimte Koningsbergergebouw
Kolf- en rustruimte Koningsbergergebouw, Foto: Harold van de Kamp

De Universiteit Utrecht stelt kolfruimtes beschikbaar voor vrouwen die na hun zwangerschapsverlof borstvoeding willen blijven geven. Een werkgever is verplicht om kolfruimtes aan te bieden die aan bepaalde standaarden voldoen. De ruimte moet bijvoorbeeld schoon zijn, en frisse lucht en een comfortabele zitplaats bieden. Ook moet de privacy van gebruikers verzekerd zijn.

De kolfruimtes op het Utrecht Science Park bij de faculteit Bètawetenschappen voldeden niet aan deze standaarden. Promovendus Savannah Turner liet DUB anderhalf jaar geleden weten dat de ruimtes haar aan een gevangenis deden denken. Het was er onprettig en vies. Bovendien waren de ruimtes soms niet beschikbaar, omdat ze ook als stilteruimte werden gebruikt.

Functioneler en gezelliger
De universiteit nam de klachten serieus en ging in gesprek met (ex-) medewerkers die kolven. Medewerkers van de Faculteit Bètawetenschappen en het Facilitair Service Centrum (FSC), hebben gezorgd voor een upgrade van de vijf kolfruimtes van de faculteit.

Projectleider Aletta Moonen: “Op basis van de feedback en mijn eigen ervaringen als kolvende moeder werd duidelijk dat de inrichting en uitstraling van de ruimtes verbeterd moest worden, maar ook het gebruiksgemak en de toegankelijkheid.”

Volgens Moonen zijn de ruimtes nu functioneler, gezelliger en schoner. “Door schilderijen, planten en sfeerverlichting te plaatsen en een likje verf aan te brengen, hebben we de ruimtes gezelliger gemaakt.”

Ook zijn er functionelere meubels toegevoegd in de ruimtes. “We hebben bijvoorbeeld een verrijdbaar scherm neergezet waarmee de privacy beter wordt gewaarborgd. Ook zijn er nu kastjes om kolfspullen op te bergen. Bovendien zijn er afspraken gemaakt om de ruimtes goed schoon te houden.”

Geen wirwar meer
Op alle vijf de kolfruimtes van de faculteit Bètawetenschappen zit nu ook een elektronisch deurslot. “Om de ruimtes binnen te kunnen heb je rechten nodig op je campuskaart of, voor eenmalig gebruik, een toegangspas die je kunt ophalen bij het dichtstbijzijnde Servicepunt. Ook zijn de ruimtes nu online te reserveren,” aldus Moonen.

De ruimtes waar het om draait hadden voorheen verschillende benamingen. Van ‘stilte- en kolfruimte’ en ‘rust-, EHBO-, kolf- en gebedsruimte’ tot aan ‘multifunctionele ruimte’.

Moonen: “Het was door die wirwar aan namen onduidelijk waar je ruimtes wel of niet voor kon gebruiken. Daarom hebben we binnen Bètawetenschappen vanaf heden twee type ruimtes: ‘kolf- en rustruimtes’ en ‘stilteruimtes’.”

Positieve reacties
De faculteit ontving lovende reacties over de inrichting van vernieuwde kolf- en rustruimtes. Onder meer uit eigen ervaring, merkte Moonen dat er toch nog wat verbeteringen mogelijk waren in het gebruik van de ruimten.

“Ik heb het afgelopen jaar minstens één keer in alle ruimtes gekolfd na het terugkeren van mijn zwangerschapsverlof. Daardoor hebben we nog wat puntjes op de i kunnen zetten. We hebben nu bijvoorbeeld besloten dat je goedkeuring moet krijgen om toegang tot de ruimtes te krijgen. Ook gebruikt iedereen nu één reserveringssysteem, namelijk Outlook Agenda’s. Dat was eerst niet zo.”

Volgens Moonen wordt er medio mei/juni nog een evaluatie ingepland. “We vinden het belangrijk dat studenten en medewerkers die terugkeren van zwangerschapsverlof, zich welkom voelen. De combinatie van borstvoeding geven en blijven werken is vaak een pittige. Daarnaast is het voor jonge moeders ook een bijzondere tijd, waar gebruikers van onze ruimtes hopelijk goed op terug zullen kijken.”

Benieuwd waar de kolf- en rustruimtes zich bevinden? Klik hier.