Komende week wéér langere files naar De Uithof

De lange files naar De Uithof zullen er ook volgende week nog zijn

Automobilisten kunnen De Uithof  ook de komende week maar beter mijden. De werkzaamheden op de hoek van de Sorbonnelaan blijken nog een week langer te duren. Geadviseerd wordt de auto thuis te laten of deze buiten De Uithof te parkeren.

Twee weken geleden, toen de scholen in Utrecht vakantie hadden, is begonnen met werkzaamheden op de kruising bij het Wentgebouw in De Uithof. Hierdoor konden automobilisten komende vanaf de Weg tot de Wetenschap niet meer rechtsaf slaan.

Was de extra drukte op de begaanbare wegen in de vakantieweek nog te doen, deze week moesten verkeersregelaars worden ingezet om het autoverkeer een beetje op gang te houden. De volgende week zal niet veel beter zijn voor de automobilist, omdat de werkzaamheden nog niet klaar zijn.

Komende week zullen automobilisten dus weer vroeger van huis moeten om op tijd op het werk te zijn. In de nieuwsbrief van Campusbeheer staat dat ‘de overlast zich beperkt tot de ochtendspits. Vooral tussen 08.45 en 09.30 uur is er risico op vertraging. Automobilisten wordt aangeraden om waar mogelijk de auto buiten De Uithof te laten en per fiets te reizen, te kiezen voor een alternatief reistijdstip of de route te kiezen via de A-28’.

Een medewerkster van DUB heeft de afgelopen twee weken de drie routes om op het Leuvenplein te komen, uitgeprobeerd. De route die de minste vertraging (20 minuten) opleverde, was de route A27 naar A28 naar Universiteitsweg naar Leuvenlaan. Ook de route via de Archimedeslaan duurde zo’n 20 minuten langer. De route vanuit De Bilt via de Universiteitsweg duurde het langst. Via deze verkeersader duurde haar autorit 40 minuten langer. Het ontlokte haar de volgende uitspraak: “Als ik was uitgestapt en op mijn handen was gaan lopen naar de redactie, was ik nog sneller geweest.”

De Sorbonnelaan langs het Wentgebouw wordt opgebroken om kabels, leidingen en het hoofdriool te verleggen. De werkzaamheden horen bij de voorbereidingen voor de aanleg van de trambaan naar De Uithof. Dat de werkzaamheden niet binnen de twee weken, die daar voor stonden, klaar zijn, komt door de vorst in de eerste week, aldus Campusbeheer.

Uitgaand autoverkeer richting centrum Utrecht (stadion) kan net als de afgelopen twee weken vanaf 16 uur, wel via de Aarhuslaan, Sorbonnelaan richting stadion rijden, staat in de nieuwsbrief.