Koning viert feest met stichting Move

De koning tijdens de workshop ‘building blocks’ Foto’s DUB

“Ik ben trots dat Move in Utrecht begon,” vertelt Jan van Zanen aan de aanwezigen in een sporthal in Overvecht waar het feestje is. “Het idee is zowel simpel als briljant. Kinderen kunnen meer dan ze denken.” Tien jaar geleden werd stichting Move opgericht door een paar leden van studentenroeivereniging Orca. Inmiddels is de stichting landelijk actief. Move koppelt basisschool- en vmbo-leerlingen aan studenten om samen projecten op te zetten om hun buurt leuker te maken. Studenten helpen de scholieren met het bedenken van acties, zoals het spelen van spelletjes met ouderen om te zorgen dat ze minder eenzaam zijn. De leerlingen mogen op hun beurt een kijkje nemen in studentenhuizen, collegezalen en bij sociëteiten van verenigingen. Op deze manier leren ze elkaars leefwerelden beter kennen.

Stichting Move wordt gesteund door het Oranjefonds, waar koning Willem-Alexander en koningin Máxima beschermheer en -vrouw van zijn. Eerder bracht de koning in 2012 al bezoek aan Move. Hij kwam kijken hoe studenten en leerlingen met elkaar samenwerkten om projecten tot stand te krijgen. Dit jaar was hij wederom uitgenodigd om het feest met de stichting te vieren. Foto’s

Tijdens de bijeenkomst herinnert Van Zanen zich één project van stichting Move in het bijzonder. “Volgens leerlingen van een basisschool in de wijk Ondiep was het belangrijk dat de bewoners meer met elkaar in contact zouden komen. Leden van studentenvereniging Veritas hielpen hen daarbij. De scholieren leerden van de Veritijnen dat ze met hun linkerpink moesten aanbellen bij de ‘soos’ en dat ze niet mochten applaudisseren, maar driewerfhulde moesten roepen. Sindsdien deden ze niks anders in hun klas.”

Studentenhuis
Na een kort bedankmoment namens directeur en medeoprichter van de stichting Michiel Bodt is het tijd om in het bijzijn van de koning herinneringen op te halen over voormalige projecten. Voorzien van koffie en thee vertellen leerlingen en studenten om de beurt verhalen. Een leerling uit groep acht, die bij een studentenhuis langs mocht, weet in ieder geval zeker dat hij later niet op zo’n plek zou willen wonen. “Dat is niks voor mij,” vertelt hij. Als de koning vraagt waarom hij het niks zou vinden, vertelt de jongen voorzichtig dat het huis niet zo heel schoon was. “Waarschijnlijk hadden de studenten schoongemaakt, maar maakte het weinig verschil,” lacht de koning.

De koning praat geïnteresseerd mee en is benieuwd hoe Move de volgende tien jaar in zal vullen. Bodt beroept zich op de ervaring die ze de afgelopen tien jaar hebben vergaard. “Ik hoop dat we in de toekomst mooiere en nog meer verschillende projecten neer kunnen zetten, waar we meerdere doelgroepen aan elkaar zullen verbinden.”

De koning neemt afscheid

Duurzamere projecten
Aan tafel wordt ook een keerzijde van de projecten van stichting Move besproken. De acties van de scholieren zijn slechts een eenmalige onderneming. Een basisschoollerares vraagt zich af of er geen projecten opgezet kunnen worden die van langere duur zijn. “Onze projecten zijn inderdaad meestal tijdelijk,” vertelt Michiel Bodt. “Maar we laten regelmatig wat blijvends achter. Denk hierbij aan speeltoestellen, beschilderde prullenbakken, of beschilderde stoeptegels.” In de toekomst hoopt Bodt een duurzamere samenwerking te creëren tussen partners en basisscholen, zodat er misschien wel meer blijvende projecten tot stand kunnen komen.

Na nog een workshop is het tijd voor de koning om afscheid te nemen. Bodt vertelt achteraf dat hij ontzettend trots is dat de koning bij hun jubileumfeest aanwezig was en zegt dat de koning over tien jaar weer een uitnodiging kan verwachten.

Stichting Move brengt studenten en scholieren  bij elkaar door ze projecten te laten ontwikkelen. Het begon ooit als een studentenintiatief, maar groeide uit tot een landelijke organisatie. Leerlingen in het basisonderwijs of op het vmbo krijgen de kans om hun ideeën tot werkelijkheid te maken onder begeleiding van studenten. Dit soort projecten variëren van evenementen in een wijk om mensen dichter bij elkaar te brengen tot het opfleuren van de buurt. In samenwerking met partners zoals het Oranjefonds en de Vriendenloterij kunnen dit soort projecten gerealiseerd worden.

Wil je als student vrijwilliger worden voor Move? Dan kun je contact opnemen via de website. Je kunt kiezen tussen projecten in het basisonderwijs of op het vmbo. Move werkt veel samen met studenten- en studieverenigingen. Namens je eigen vereniging kun je je inzetten voor de stichting om projecten op te zetten met leerlingen uit de stad.