Voor lezingen over Arabische geschiedenis en cultuur

Leiden kreeg 100.000 dollar van Saoedisch oliebedrijf

koran foto Leidse universiteit
Foto Leidse universiteit.

Voor een reeks lezingen en een cultuurmarkt op het gebied van Arabische geschiedenis en cultuur heeft de Universiteit Leiden een gift van 100.000 dollar aangenomen van een Saoedisch oliebedrijf.

De gift staat in een lijst van samenwerkingsverbanden met de fossiele industrie, die de universiteit online heeft gezet. Dat gebeurde op aandringen van klimaatactivisten, die afgelopen jaar protestacties hielden bij Leiden en andere universiteiten.

“De financiering is bedoeld voor onderzoek en outreach op het gebied van Arabische geschiedenis en cultuur”, schrijft de universiteit in een toelichting. Het project wordt dit jaar afgerond “en niet verlengd”.

Tegen RTL Nieuws zegt een woordvoerder dat Arabische geschiedenis een klein vakgebied is dat moeilijk geld bijeenkrijgt uit reguliere geldstromen. Dat speelde mee bij het accepteren van de gift.

Andere projecten
Uit de Leidse lijst blijkt dat oliebedrijven ook onderzoek naar kwantumcomputers financieren. Die kunnen helpen bij de ontwikkeling van “milieuvriendelijke meststoffen, nieuwe geneesmiddelen of omzetting van CO2 naar brandstof”, aldus de universiteit over een van deze projecten.

Ook maakt Leiden samen met andere universiteiten en fossiele bedrijven deel uit van consortia die onderzoek doen naar bijvoorbeeld ‘groene waterstof’, ‘zonlicht-gebaseerde brandstoffen’ en het opslaan van grote hoeveelheden energie.