Leiden stuurt ook tweedejaars van ‘unieke’ opleidingen weg

Ook bij enkele unieke opleidingen gaat de Universiteit Leiden trage tweedejaars studenten wegsturen. Minister Bussemaker had de Tweede Kamer verzekerd dat dit niet zou gebeuren.

De Leidse opleiding bio-farmaceutische wetenschappen is uniek. “Geen enkele andere opleiding richt zich op het hele spectrum van geneesmiddelenonderzoek!”, stelt de website van de universiteit.

Dus hebben trage studenten pech als ze in het tweede jaar van deze studie alsnog worden weggestuurd. Want het is volgens hun eigen universiteit niet mogelijk om dezelfde opleiding ergens anders op te pikken. Ook formeel is deze studie de enige in haar soort, met een eigen code in het landelijke opleidingenregister CROHO.

Vanaf komend studiejaar mogen universiteiten en hogescholen experimenteren met het wegsturen van trage tweedejaars studenten. Het idee is dat studenten ook in latere jaren een stok achter de deur nodig hebben, net als in het eerste jaar.

Het experiment is omstreden. Want kun je studenten tegen hun zin wegsturen als ze hun eerste studiejaar hebben behaald en al twee jaar bij hun instelling ingeschreven staan? “Wij vinden het een slecht idee”, zegt Jorien Janssen van de Landelijke Studenten Vakbond. “Misschien heeft iemand gewoon iets meer tijd nodig of ligt de schuld voor de vertraging bij de opleiding.”

De Tweede Kamer wilde het experiment niet tegenhouden, maar steunde wel een motie van PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis: unieke opleidingen moesten worden uitgesloten van het experiment. Zo behielden jongeren de keuze voor een opleiding met of zonder bindend studieadvies in het tweede jaar.

Kort samengevat mag de Universiteit Leiden dus wel experimenteren met de opleiding rechtsgeleerdheid (want die kun je ook volgen aan een andere universiteit), maar niet met de opleiding Chinees (want die kun je nergens anders volgen). Dat heeft minister Bussemaker dinsdag nog bevestigd in een brief aan de Eerste Kamer.

Maar Leiden zoekt de grenzen van die afspraak op. “Alleen in Leiden kun je Film- en literatuurwetenschap studeren”, aldus de website. Ook Islamstudies “is uniek in Nederland en West Europa”, want “nergens anders is het mogelijk om alle stromingen van de islam binnen één universitaire opleiding te bestuderen”. Russische studies “kun je alleen in Leiden studeren”. En zo zijn er meer voorbeelden, allemaal opleidingen met een uniek registratienummer.

De universiteit bevestigt dat er zogeheten ‘unica’ zijn waarvoor de universiteit een bindend studieadvies in het tweede jaar gaat hanteren. “Russische studies kun je alleen in Leiden studeren, maar een andere universiteit heeft Slavische talen”, aldus een woordvoerder. “We hebben zeker niet voor alle unica een uitzondering gemaakt, zoals we voor bijvoorbeeld Chinees en Japans doen. We hebben telkens gekeken of er een redelijk alternatief is. Gisteren heeft het ministerie van OCW zijn goedkeuring gegeven.”