Marokko-instituut met opheffing bedreigd

Judith van Uden (rechts) samen met medestudent Suzanne Lughthart in Rabat

Het met opheffing bedreigde instituut in Marokko NIMAR begeleidt dit jaar een recordaantal Nederlandse studenten van hbo’s en universiteiten bij hun minor Arabisch. NIMAR start een ‘slotoffensief’ om bestuurders in het hoger onderwijs over te halen het instituut te laten voortbestaan.

NIMAR (Nederlands Instituut in Marokko) is gevestigd in de Marokkaanse hoofdstad Rabat en staat sinds zijn oprichting in 2006 onder beheer van de Radboud Universiteit uit Nijmegen. Het onderwijsministerie, dat opdraait voor de kosten, trok vorig jaar de stekker uit de financiering. Pogingen van NIMAR-directeur Jan Hoogland om universiteiten te verleiden de nieuwe suikeroom van NIMAR te worden, draaiden op niets uit. In Vox, het universiteitsblad van de Radboud Universiteit, schreef redacteur Paul van den Broek een reportage uit Rabat. Hoogland reageert daarin teleurgesteld over het gebrek aan steun. “Wat in zeven jaar is opgebouwd, gaat met één pennenstreep ten onder.”

Een van de studenten die in de reportage voorkomt is de Utrechtse Suzanne Lughthart. Zij studeert Culturele antropologie en zit nu een half jaar bij het NIMAR in Rabat. Ze kregen de beginselen van het Arabisch onder de knie, leerden de fijne kneepjes van het veldwerk in Marokko en gingen met de gehele groep van 17 studenten op excursie. “Je wordt hier geholpen, maar niet aan de hand genomen”, beschrijft Lughthart haar ervaring. “Het zijn mijn heftigste studiepunten ooit”, zegt haar Nijmeegse collega Judith van Uden.

Om het NIMAR te redden is een bedrag van jaarlijks vierenhalve ton nodig. Op dit moment zouden die kosten komen te liggen bij de Radboud Universiteit, maar die wil dat niet. “Ik vind dat Nijmegen zich wel wat meer zou mogen inspannen om die kosten met de andere instellingen samen op zich te nemen, meent Hoogland.”

In Rabat is deze week de volgende opleiding alweer van start gegaan, de minor Arabisch met 34 inschrijvingen. De grote toeloop is deels te danken aan de sluiting dit semester van het instituut in Cairo, vanwege veiligheidsredenen. Hoogland: “Als Caïro sluit is het NIMAR nog het enige instituut in de Arabische wereld waar studenten terecht kunnen. En straks is er helemaal niks meer.”

Dit is een samenvatting van het nieuwsbericht op VOX.

Tags: marokko