Mbo'ers mogen voor het eerst meedoen aan de UIT

De UIT van 2017, foto's DUB

De UITweek is dit jaar vier dagen: van 15 tot en met 18 augustus. Maximaal 4000 aankomende studenten krijgen de kans om samen met lotgenoten de stad te leren kennen onder begeleiding van mentoren die zelf ook nog studeren. Op maandag is het openingsfeest, op dinsdag en woensdag zijn er workshops en informatiemarkten te bezoeken,zoals de sportmarkt en de verenigingsmarkt. Op donderdag sluit de UIT af met een festival.

Dit jaar zijn er een aantal veranderingen ten opzichte van de UIT van voor corona. Zo overlapt de UIT deels met de Spaanse wielerronde Vuelta die dit jaar in Utrecht van start gaat. Daardoor zijn TivoliVredenburg en het Griftpark dit keer niet of nauwelijks in beeld. Het centrale punt wordt de eerste paar dagen de Neude en voor de markten en festivals is park Transwijk - bekend van het bevrijdingsfestival - the place to be.

Een van de UIT-markten van 2021, dat jaar in het Zocherpark in het centrum van Utrecht

Mbo-UITlopers
Voor het eerst mogen dit jaar ook aankomende studenten van het middelbaar beroepsonderwijs meedoen. Casper van Strien, communicatiefunctionaris van het bestuur van de UIT: “Iedereen moet mee kunnen doen deze UIT, daarom is er dit jaar een pilot om voor het eerst mbo’ers mee te laten doen. Het idee kwam van de mbo’ers zelf. Zij legden dat  idee neer bij de gemeente, vervolgens heeft de gemeente het gefaciliteerd en is het neergelegd bij ons. Wij vonden het de moeite waard om het te realiseren, en we zijn benieuwd hoe het gaat. De UIT is voor hen ook relevant, dus er zou volgens ons geen reden zijn om geen mbo’ers mee te laten.”

Omdat het een pilot is, zit er wel een maximum aan het aantal mbo-studenten dat mee mag lopen. “Van de 4000 tickets zijn er 200 gereserveerd voor het mbo." Dit is de eerste keer dat het mbo meedoet aan een introductieweek, in een universiteitsstad. Met deze pilot willen we ontdekken of er onvoorziene nieuwe uitdagingen de kop opsteken."

De UIT- groepjes zijn gemêleerd, legt Casper uit. Het UIT-bestuur let er op dat er per groepje meer dan één minderjarige zit. Dit zodat deze student niet de enige van de groep is die niet mag drinken. Alleen masterstudenten kunnen kiezen om met alleen andere masterstudenten de UIT te beleven. Dit omdat zij al wat ouder zijn.

De UIT van 2019, 18-minners krijgen een apart bandje omdat ze geen alcohol mogen drinken

Duurzame UIT
Naast het plan om iedereen bij de UIT te betrekken, ligt de focus bij het nieuwe bestuur dit jaar vooral op duurzaamheid. “We hebben een duurzaamheidsplan: dat houdt in dat we bij elke stap nadenken over hoe we dit zo groen mogelijk doen. We hebben bijvoorbeeld nauwelijks drukwerk en verspreiden onze informatie zoveel mogelijk digitaal, De evenementen plannen we zo duurzaam mogelijk en we willen de deelnemers bewust maken van de belangen van duurzaamheid. Zo kun je bijvoorbeeld de keuze maken om bij de UIT vegetarisch te eten. Dat sporen we via de website ook aan.“

“Daarnaast doen we ook mee aan de wedstrijd: de Duurzame Introductietijd. Daar willen we natuurlijk voor gaan. Een onafhankelijk iemand van de ‘Duurzame Barometer’ komt checken of we aan de duurzame eisen voldoen.”

Duurzaamheid tijdens de UIT in 2018: zelf je broodjes smeren bij het smeerstation in de Botanische Tuinen op het Utrecht Science Park

Vuelta
Door de Vuelta die op donderdag 18 augustus begint maar waarvan de voorbereidingen al eerder beginnen, moest de UIT andere plekken vinden voor de evenementen en kon er ook minder worden georganiseerd in de binnenstad. “De Vuelta is af en toe een uitdaging voor ons. Maar waar het natuurlijk om draait is dat het een mooie week gaat worden. Daarom zien wij het voor de studenten juist als mooi begin van hun studententijd om gelijk een gigantisch evenement mee te maken,” zegt van Strien.

Het programma lijkt op die van pre-corona edities. Tijdens de coronapandemie was die een jaar online en een jaar hybride. En hoewel het bestuur ervan uitgaat dat bijna alles fysiek kan plaatsvinden, is er toch rekening gehouden met een corona-uitbraak: “We zijn al sinds november bezig met het organiseren, dus in het begin hebben we allerlei scenario’s bedacht. In totaal zijn dat er vijf, maar we kunnen als het echt misgaat ook naar voorgaande jaren kijken. Zo denken we goed na over afstand, groepsgrootte en er is een online-programma. Maar we gaan natuurlijk voor scenario één: geen corona.”

Het openingsfeest in TivoliVredenburg van de UIT 2019

Na het openingsfeest in TivoliVredenburg zijn er dan ook vertrouwde programmaonderdelen te ontdekken. De studentenverenigingen stellen zich voor, er is een markt waar organisaties die zich richten op studenten zich kunnen presenteren, een cultuurfestival en de playground wat een soort speeltuin is voor studenten. Deze zijn in park Transwijk. De sportmarkt is traditioneel bij sportcentrum Olympos.

De sportmarkt op het terrein van Olympos tijdens de UIT 2018

Het festival op de donderdag zal in Transwijk plaatsvinden. De line-up van verschillende artiesten wordt later nog bekend gemaakt. Daarnaast is er ook nog een zomerfeest: “een soort mix van een relaxt en een muzikaal feest. Zo willen we de week zoals gewoonlijk weer knallend afsluiten.”