Meeste onderwijs blijft ook dit voorjaar online, 300 euro voor medewerkers

Foto: pxfuel.com

Ook in het tweede semester van het academisch jaar zullen studenten maar op beperkte schaal onderwijs in de universitaire gebouwen kunnen volgen. Met die boodschap geeft de UU duidelijkheid over hoe het verder gaat met de universitaire colleges en werkgroepen. Veel studenten en docenten zouden daar behoefte aan hebben.

De UU sluit met dat beleid aan bij landelijke afspraken met het ministerie van OCW. De mogelijkheden voor onderwijs op de campus, zijn voorbehouden aan werkvormen die niet thuis kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld practica of bijeenkomsten waarbij moet worden samengewerkt. Daarnaast krijgen eerstejaars studenten voorrang.

Omdat studenten zich goed aan de regels houden en zich in de praktijk weinig problemen voordoen, wil de universiteit haar gebouwen wel iets intensiever gaan gebruiken. Opleidingen kunnen nu 35 procent in plaats van 30 procent van de normale onderwijsactiviteiten ‘fysiek’ aanbieden.

Daarnaast kondigt het UU-bestuur aan dat alle medewerkers deze maand een extraatje van 300 euro netto kunnen verwachten, ongeacht de omvang van hun aanstelling. Dat bedrag is bedoeld om de werkplek thuis te optimaliseren. Daar staat tegenover dat er einde lijkt te komen aan het doorbetalen van de reiskostenvergoeding. De toestemming van de belastingdienst daarvoor verloopt met ingang van het nieuwe jaar. De universiteit komt op korte termijn met informatie over wat er gaat gebeuren met de vergoeding van reiskosten.

Tenslotte heeft de universiteit moeten besluiten dat er geen gasten meer aanwezig kunnen zijn bij promotieplechtigheden. Dagelijks kwamen er nog zo’n tweehonderd mensen naar het Academiegebouw om de ceremonies bij te wonen. Een deel daarvan hield zich volgens de UU niet voldoende aan de coronavoorschriften. Daarom mogen nu alleen een partner en ouders, de promotoren, de voorzitter van de promotiecommissie en eventueel paranimfen aanwezig zijn. Andere geïnteresseerden zullen de livestream moeten volgen.