Meeste onderwijs na zomer nog online, eerste semester thuis werken optioneel

Thuis werken blijft tot en met eerste semester mogelijk voor kwetsbare groepen, foto Pixabay

Dit schrijft het College van Bestuur in de ‘corana-update’ van 14 mei. Hoewel het college binnenkort verwacht dat het kabinet meldt wanneer welk hoger onderwijs weer offline mag, weet het CvB nu al dat niet alle studenten weer fysiek onderwijs kunnen krijgen.

Dit omdat het kabinet heeft gezegd dat studenten niet in de spits mogen reizen en de capaciteit van treinen en bussen beperkt is. Ook de anderhalvemetermaatregelen blijven vooralsnog in stand waardoor het vrijwel onmogelijk is om alle studenten naar de collegezalen te laten komen. Toch wil het CvB zodra bekend is wát de maatregelen zijn voor het hoger onderwijs,  meteen uit de startblokken kunnen schieten. Dit zodat faculteiten en opleidingen kunnen gaan plannen en roosteren, en docenten en studenten zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. Het college gaat er dan ook vanuit dat wat op afstand mogelijk is, voorlopig ook op afstand zal blijven. Dit geldt zeker voor veel hoorcolleges.

Thuis studeren en werken blijft mogelijkHoewel het universiteitsbestuur eerder meldde dat laboratoria stapsgewijs weer open gaan voor zowel studenten als onderzoekers, betekent dit echter niet, zo schrijft het CvB, dat alle werknemers en studenten verplicht zijn om naar de campus te komen. Dit geldt tot in elk geval 1 september voor studenten en werknemers die tot een risicogroep behoren of naasten hebben in deze groep. Maar ook voor het eerste semester zijn uitzonderingen mogelijk. “We gaan beleid ontwikkelen met voorwaarden waardoor afgezien kan worden van werken of studeren op de campus.”

UB
In de vorige update meldde het college ook dat de Universiteitsbibliotheek in De Uithof op 18 mei de deuren weer zou openen. Dat wordt echter een week later. Deze UB zal nog beperkt open zijn en wel van maandag tot en met vrijdag tussen 13.00 en 16.00 uur. De service is nog beperkt. De balie gaat open voor studenten en werknemers voor het uitlenen en innemen van bibliotheekmateriaal. De leeszaal Bijzondere Collecties is vooralsnog alleen op afspraak te bezoeken Studieplekken zijn nog niet beschikbaar.

Tags: coronavirus