Minister verwacht coulance in verband met staking

De lege tram/busbaan in De Uithof rond 13 uur, foto DUB

Het openbaar vervoer ligt vandaag in grote delen van Nederland plat. De vakbonden voeren actie voor een beter pensioen. Ondanks de staking gaan de colleges en tentamens aan veel hogescholen en universiteiten gewoon door.

De Landelijke Studentenvakbond maakte zich daar vorige week al boos over. Onder andere de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Tilburg, Zuyd Hogeschool en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen laten hun verplichte activiteiten en tentamens doorgaan. Andere instellingen hebben de tentamens wel verzet, waaronder de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool en Universiteit Utrecht, Inholland, de Hogeschool van Rotterdam en Windesheim.

Coulance voor overmacht
Ook de PvdA is van mening dat niet alle studenten op eigen houtje vervoer kunnen regelen. De partij wilde weten of minister Van Engelshoven het daarmee eens is. Dat kon ze zich wel voorstellen, antwoordde ze in Kamervragen. Ze verwacht dat hogescholen en universiteiten rekening houden met studenten die een toets of tentamen missen door de staking, maar het is aan de instellingen zelf of zij dingen wel of niet schrappen.

“Van studenten mag ook wel enige creativiteit verwacht worden om toch op hun bestemming te komen”, aldus de minister. “Maar als studenten echt in een overmachtsituatie terechtkomen, dan verwacht ik wel enige coulance van instellingen.” Ze moeten er volgens Van Engelshoven samen uitkomen en nadenken over individuele oplossingen.