Mondkapjes op drukke plekken binnen de universiteit

Foto: Wikimedia Commons

De UU denkt dat mondkapjes het besmettingsrisico kunnen beperken bij het binnengaan en verlaten van lokalen, bij opstoppingen in gangen, in kantines en in wachtrijen. Op die momenten is het lastig om anderhalve meter afstand te houden en moet het dragen van mondkapjes voor studenten en medewerkers “het uitgangspunt” zijn. Het betreft een dringend advies en dus geen verplichting.

In andere gevallen zegt de universiteit te vertrouwen op de maatregelen die de UU in de afgelopen maanden nam om een veilige omgeving te garanderen. Zo is de inrichting van de gebouwen en de collegezalen erop gericht om afstand van elkaar te houden. In collegezalen kunnen de mondkapjes daarom af, al mogen studenten en medewerkers hun mondkapje ook ophouden als ze dat graag willen.

Het nieuwe beleid is samen met de Hogeschool Utrecht opgesteld naar aanleiding van het dringend advies van het kabinet om mondkapjes te dragen in de publieke binnenruimten. Donderdag liet minister Van Engelshoven weten dat dat advies geen directe consequenties hoefde te hebben voor universiteiten en hogescholen, maar instellingen konden wat haar betreft eigen keuzes maken. De Hogeschool Rotterdam liet eerder al weten een mondkapjesplicht te willen invoeren.

De UU benadrukt dat studenten en medewerkers – ook al dragen ze straks mondkapjes – altijd moeten proberen om anderhalve meter afstand te houden. Iedereen die van plan is naar de universiteit te komen, krijgt daarnaast het advies eerst de zogenoemde coronacheck  te doen.

Tags: coronavirus