Zes UU'ers krijgen beurs

Nederland wint 44 Europese starting grants

Van Unnikgebouw by night
Foto: DUB Archief

De starting grants zijn bedoeld voor onderzoekers aan het begin van hun wetenschappelijke carrière die twee tot zeven jaar geleden gepromoveerd zijn. Er werden deze ronde bijna 2.700 voorstellen ingediend, waarvan 14,8 procent succesvol was. Met de 400 beurzen worden volgens de ERC ongeveer 2.600 banen gecreëerd voor postdocs, promovendi en ander personeel.

Brons
De meeste toekenningen zijn voor wetenschappers aan Duitse (87) en Franse instellingen (50). Nederland sleept 44 starting grants in de wacht en laat grotere landen, zoals Italië en het Verenigd Koninkrijk (32), ruim achter zich.

Van alle beurzen gaan er 27 naar wetenschappers met de Nederlandse nationaliteit. Die kunnen ook aan buitenlandse instellingen werken. In Nederland ontvangen wetenschappers van de Universiteit Leiden de meeste beurzen. Daarna volgt de UU, die zes beurzen toegekend kreeg.

Voorbehoud
De lijst met toekenningen kan nog veranderen, waarschuwt de ERC. Het Verenigd Koninkrijk is namelijk officieel “niet-geassocieerd” met Horizon Europe, het EU-programma voor onderzoek en innovatie waaruit de beurzen betaald worden. Mocht dat zo blijven, dan krijgen succesvolle aanvragers van Britse instellingen hun beurs alleen als zij die meenemen naar een instelling in een land dat wél mee mag doen met Horizon Europe. Daartoe behoren bijvoorbeeld Turkije, Israël en Zwitserland.

ERC starting grants 2023
Universiteit Leiden 8