Nieuw festival in De Uithof, de UU is verbaasd

Stichting Soon organiseerde eerder het Foodnote Festival. Dit festival krijgt ook een plek in het nieuwe idee.

Deze week werd bekend dat er een nieuw festival naar De Uithof komt. Het initiatief is afkomstig van Robbert Maas, de eigenaar van stichting Soon. Het festival bouwt verder op eerdere concepten die eerder al een plek hadden in De Uithof, namelijk de daktuin op het dak van de parkeergarage van de Heidelberglaan, de Maaltuin in de Botanische Tuinen en het Foodnote Festival op de Genevelaan. Bij deze concepten speelt eten een belangrijke rol.

“Het festival wordt een combinatie van wetenschap, cultuur en natuur”, legt organisator Robbert Maas uit. Hoe de programmering er precies uit gaat zien, kan Maas nog niet zeggen. “We willen de kennis en kunde die op het Utrecht Science Park is, openbaren aan de bezoekers. We zien ook graag dat mensen die normaalgesproken niet in De Uithof komen, toch komen kijken wat hier allemaal gebeurt.”

De gemeente prijst de programmering van het festival: “De inhoud van het programma is uniek voor Utrecht en vormt een aanvulling op het bestaande aanbod. Het concept sluit aan op Healthy Urban Living en is inhoudelijk zeer innovatief en slim in haar programmering. Het evenement komt met een andersoortige programmering dan de gangbare kunst- en cultuurprogrammering en is onder andere daardoor inspirerend”, schrijft de adviescommissie van het Evenementenfonds.

Hello & Goodbye festival vindt op twee momenten plaats, in juni en september. “In juni zwaaien we de mensen uit die afscheid nemen van het sciencepark. En in september verwelkomen we iedereen die weer terug komt”, aldus Maas. “Bij de dagen in juni zal het accent liggen op etentjes en workshops. Die bieden we tegen betaling aan In september is er een programmering waarbij meer activiteiten gratis zullen zijn.”

Hoewel wetenschap een belangrijke rol speelt in het concept, kwam de berichtgeving over het toekennen van de subsidie voor de universiteit als een grote verrassing. De universiteit wil nu contact opnemen met de organisator om te kijken wat de bedoeling is.

De stichting Utrecht Science Park was wel betrokken bij de aanvraag. Maar de snelle toewijzing van de subsidie kwam bij die stichting ook als een verrassing. “Wij hebben de plannen met Robbert Maas besproken”, legt woordvoerder Brechje Manschot uit. “Maar het was fijn geweest als de organisator meer tijd had gehad om andere partijen in te lichten. Vanwege het snelle toewijzen van de subsidie was daar geen tijd voor.

Maas zegt dat hij in de zomer aan ​zijn contactpersoon bij de universiteit heeft laten weten bezig te zijn met de subsidieaanvraag. “Voor mijn werk heb ik meerdere contacten bij de universiteit. Dat zijn mensen op verschillende afdelingen die ik op verschillende momenten​ door het jaar​ spreek.”

Vorige week kwam het bericht van de gemeente dat het festival deels wordt bekostigd met geld uit het evenementenfonds van de gemeente. Een eis die zij stellen, is een bezoekersaantal van minstens 10.000 mensen. Bij festival De Beschaving lag het bezoekersaantal tussen 5000 en 7000 bezoekers.

Maas denkt dat het bezoekersaantal haalbaar is doordat het festival op verschillende dagen plaats vindt. “Het festival duurt zowel in juni als september meer dan één dag. De bezoekers van beide keren tellen we bij elkaar op om tot het totaal aantal bezoekers te komen”, vertelt hij. Ook het organiseren van het festival in relatief korte tijd is haalbaar, omdat het festival voortbouwt op bestaande activiteiten.

Naast het festival in De Uithof is er ook geld beschikbaar voor twee andere festivals. Hello&Goodbye, het vernieuwde Kadeconcert en het Utrecht Literatuurstad Festival mogen samen 160.000 euro verdelen.