Nieuw fonds moet alliantie met TU Eindhoven versterken

In juni was de jaarlijkse Alliantiedag van de UU, het UMCU en TU/e in het PSV-stadion

De universiteiten van Utrecht en Eindhoven en het Universitair Medisch Centrum Utrecht stoppen 10 miljoen euro in een nieuw fonds op het gebied van regeneratieve geneeskunde, medische beeldverwerking, poreuze materialen en duurzame energie. Deze investering moet gaan leiden tot een nieuw instituut.

Met deze investering hopen de besturen van de alliantie wat meer body te geven aan de samenwerking. De zichtbaarheid van de alliantie is te klein, vindt men. Het fonds moet de samenwerking ‘intensiveren en versterken’.

Het fonds krijgt een eigen directeur: Laetitia Quillet, een medewerker van de TU/e die afgelopen zomer is aangesteld als directeur van de Strategic Area Energy. Zij moet zorgen dat de 10 miljoen bij onderzoekers terechtkomt die gezamenlijk werken op het gebied van regeneratieve geneeskunde, medische beeldverwerking, poreuze materialen en duurzame energie. De rectoren en vice-voorzitter van het UMCU fungeren als Raad van Toezicht.

Op dit moment is het geld gereserveerd voor een periode van drie jaar. Volgens UU-collegevoorzitter Marjan Oudeman is het idee dat het onderzoek zal leiden tot een nieuw instituut rond deze thematiek; een hub waarbij ook met partijen uit de maatschappij wordt samengewerkt.

De Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Technische Universiteit Eindhoven zijn in 2011 gestart met de alliantie waarin wordt samengewerkt op het gebied van onderwijs, onderzoek en kennisvalorisatie. Zo is er een gezamenlijk masterprogramma en een technische opleiding voor artsen, Summa Tech. Samen hebben ze een profileringshoogleraar aangesteld. Jaarlijks is er ook een conferentie waarbij wetenschappers laten zien op welke terreinen ze gezamenlijk onderzoek doen en wordt er een prijs uitgereikt aan een student die een thesis heeft geschreven waarin de samenwerking tussen de instellingen zichtbaar wordt. Zo wonnen vorig jaar de Eindhovense student Arjan Hendriks en in 2015  de UU-student Marianne Knoester deze prijs.

In 2015 zijn verkennende gesprekken gestart met de Universiteit Wageningen. Die gesprekken zijn nog altijd gaande. Wageningen is niet betrokken bij het fonds dat nu start.