Nieuw onderwijsgebouw wordt duurzaam, maar niet superduurzaam

Een schets van het nieuwe onderwijsgebouw (midden). De huidige fietsenstalling onder het rode Minnaertgebouw maakt plaats voor horeca. De nieuwe stalling komt onder een gebouw dat het Minnaert en Buys Ballot (achtergrond) verbindt met het onderwijsgebouw.

Het nieuw te bouwen onderwijsgebouw voor bèta- en geostudenten krijgt drie duurzaamheidssterren. Studenten hadden gehoopt op een duurzamer ontwerp.

Het ontwerp van het nieuwe onderwijsgebouw, dat in 2015 in gebruik moet worden genomen, is woensdag met gemengde gevoelens ontvangen. In de zaal aanwezige studenten stelden na de presentatie vragen over de duurzaamheidsscore van de nieuwbouw.

De universiteit heeft het gebouw door een externe partij laten toetsen volgens de BREEAM-methode. Het nieuwe gebouw komt uit op een duurzaamheidspercentage van 66 procent, wat afgerond drie (van de vijf beschikbare) sterren oplevert.

Door de eisen die aan de labpracticaruimtes op de bovenste etages worden gesteld, is het daar niet mogelijk heel zuinig met energie om te springen, legde architect Joost Ector in zijn presentatie uit. Vooral ventilatie is daarbij van belang. “We moeten veel lucht door het gebouw jagen om het veilig te maken.”

Op andere terreinen wordt wel veel energie bespaard, zei Ector. Zo komen er "slimme" toepassingen van materialen en technieken, bijvoorbeeld om zonlicht van buiten efficiënt te benutten. Verder wordt de ondergrondse warmte/koude-opslag sterk verbeterd, zodat het gebouw kan worden verwarmd met de restwarmte van het nabijgelegen computerdatacentrum. Ook komen er waarschijnlijk zonnepanelen op het Minnaertgebouw en het nieuwe onderwijsgebouw.

Een aantal studenten had na de presentatie kritiek op de duurzaamheidsambities. In navolging van milieufilosoof Floris van den Berg vroeg een van hen: moet een universiteit met duurzaamheid als een van de vier speerpunten niet een voorbeeldfunctie vervullen, en een extreem duurzaam gebouw neerzetten?

Dries Berendsen, directeur Vastgoed & Campus, reageerde door te zeggen dat de ambitie duurzaam te bouwen “zo hoog mogelijk” is geweest, maar voegde daar aan toe dat “financiële afwegingen” ook een rol speelden. “Als je meer geld stopt in een gebouw, dan is er minder over voor onderwijs en onderzoek.”

De universiteit kiest daarom niet voor experimentele duurzame technologie, zo zei Berendsen. “Geld en bewezen technologie zijn randwoorden geweest bij dit ontwerp."

Een video van de presentatie van Joost Ector en Dries Berendsen is hier te zien. Je moet wel inloggen met je Solis-id.