Nieuwe tramhokjes moeten reizigers wél droog houden

Provinciewoordvoerder Ron van Dopperen geeft aan dat al snel na de aanleg van de Uithoflijn, eind 2020, duidelijk werd dat er bij de tramhaltes “ruimte was voor verbetering”. Er werd daarom direct 3 miljoen vrij gemaakt door de gemeente en de provincie Utrecht.

Ook kwam uit een enquête die afgelopen zomer werd afgenomen onder reizigers naar voren dat er wat gedaan moet worden aan het comfort van de abri’s. Als het regent is er erg weinig ruimte om te schuilen, waardoor iedereen hutjemutje onder het afdak staat. Bovendien zorgt dit voor vertragingen, omdat reizigers zich niet verdelen over het platform en allemaal bij dezelfde ingang willen instappen.

Daarnaast moeten er andere aanpassingen gedaan worden aan de haltes. Zo vinden reizigers dat ook andere voorzieningen bij de haltes verbetering behoeven, zoals de reisinformatieborden. Ook moet beter zichtbaar worden dat de haltes horen bij tram 22 van U-OV.

Hoe de nieuwe abri’s eruit gaan zien, is nog niet duidelijk. Op dit moment wordt er nog met verschillende partijen, zoals de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht, overlegd over de nodige veranderingen en wordt er nog gezocht naar een aannemer. Een ontwerp zal er komend jaar komen. In de loop van 2023 starten ze met het aanpassen van de haltes in het Utrecht Science Park.