Nieuwe UU-cateraar: Sodexo

Vanaf 3 september gaat Sodexo Nederland de catering aan de Universiteit Utrecht verzorgen. Het basisassortiment blijft gelijk, maar we kunnen ons al verheugen op een wokcorner in het Educatorium.

Vele grote namen uit de wereld van de catering wilden de lunch verzorgen voor studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht. “Uiteindelijk is het Sodexo geworden”, zegt directeur Ineke van Oosten van het Facilitair Service Centrum. “Deze cateraar is al bekend met onderwijsinstellingen zoals De Hogeschool Utrecht en de universiteiten van Tilburg, Twente en Delft.”

Wist je dat…..

• het restaurant in de UB Binnenstad Lodewijk gaat heten. Er komt een zelfbedieningskantine zoals in het Educatorium, maar ook een brasserie met bediening. Het restaurant gaat op 23 juli al open
  • de kantines in het Bestuursgebouw, het Langeveldgebouw en Adam Smith Hall (waar Economie huist) definitief sluiten op 6 juli
  • de minimale openingstijden tijdens collegeweken zijn:
    Lodewijk: van 9 tot 21 uur van maandag tot en met vrijdag en op zaterdag van 9 tot 17
    Educatorium: van 9 tot 21 uur van maandag tot en met donderdag en op vrijdag van 9 to 17 uur
    Andere voorzieningen: van 11.30 tot 13.30 uur van maandag tot en met vrijdag
  • Sodexo nog wel een voorstel kan doen om nieuwe locaties te openen of om de openingstijden te verruimen
  • iedereen na de zomer met een chipknip kan afrekenen in de Dininghall op de International Campus waar Sodexo een ander assortiment biedt vanwege de internationale samenstelling van de bewoners van de campus.

Volgens Van Oosten gaat de universiteit er op vooruit. “Het is een heel groot bedrijf met een goede ontwikkelafdeling die de trends op het vlak van lunches nauwlettend in de gaten houdt. We kunnen dus wat nieuwe zaken verwachten zoals een Mediterrane corner en een Asian wokcorner in het Educatorium. Daar wordt voor je neus een maaltijd klaargemaakt.”

Maar ook oude vertrouwde lunchfavorieten zullen in het assortiment zitten. “Een eis waar de nieuwe cateraar aan moest voldoen, was dat een aantal basisproducten voor eenzelfde prijs als nu moet worden aangeboden. Ook zullen ze er waarschijnlijk niet voor kiezen om de meest populaire lunch-items te schrappen. Ze hebben natuurlijk ook een bedrijfsbelang.”

Toch zullen er ook  verschillen zijn: “Sodexo zal zijn eigen receptuur hanteren. De erwtensoep zal wellicht anders smaken dan we tot nog toe gewend waren.” Ook zal bij elk gerecht een bordje staan met een groene, blauwe of rode kleur. “Die bordjes geven aan of een product een meer of minder verstandige keuze is.”

Het contract met Sodexo heeft een looptijd van 5 jaar en kan drie keer met een jaar worden verlengd. Bijna alle huidige cateringmedewerkers die in vaste dienst zijn van de universiteit, krijgen een nieuw contract met Sodexo. Als de medewerkers dat willen, kunnen ze op de locaties van de UU blijven werken. Met de zomersluiting zullen bovendien drie restaurants verdwijnen: dat van het Bestuurs- en het Langeveldgebouw em Adam Smith op het UCU-terrein.

Van Oosten verwacht dat er in september nog niet veel merkbaar is van de nieuwe cateraar. “De aankleding van de ruimtes zal iets veranderen, maar de dienbladen en de kleding van het personeel blijven ook in de toekomst de uitstraling van de UU hebben.”

De Universiteit Utrecht besloot de catering uit te besteden omdat dit bedrijfsonderdeel verlies maakt en niet onder de kerntaken onderwijs en onderzoek valt. Sodexo moet een vastgesteld percentage van de omzet afdragen aan de universiteit. Dat betekent dat de universiteit minder risico draagt. “Hoe meer omzet het bedrijf draait, hoe meer de universiteit aan afdracht ontvangt. Valt de omzet tegen, dan krijgt de UU ook minder. Er is geen fixed price met Sodexo afgesproken.” De UU blijft verantwoordelijk voor de huisvesting van de restaurants. Sodexo is niet de huurder van de ruimtes.