Nobelprijswinnaars vrezen voor EU-budget wetenschap

Een delegatie van Nobelprijswinnaars sprak gisteren met drie topbestuurders van de Europese Unie. Bezuinig niet op wetenschap, drukten zij de politici op het hart.

Zes Fields-medaillewinnaars en 44 Nobelprijswinnaars, onder wie de Nederlands-Russische fysicus Andre Geim, ontmoetten drie vooraanstaande Europeanen: Martin Schulz, voorzitter van het Europees Parlement, Herman van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad en José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie.

Ze overhandigden de open brief die ze in oktober publiceerden. Ook wezen ze op een petitie waar inmiddels meer dan 133.000 handtekeningen onder staan. “Investeren in kennis is de enige manier om de Europese welvaart veilig te stellen”, schrijven de wetenschappers in hun oproep.

Ze lopen vooruit op de EU-top van regeringsleiders op 22 en 23 november. De lidstaten bespreken die dagen de Europese begroting voor 2014 tot 2020. Vanwege de financiële crisis is dat geen gemakkelijke klus: er moet flink bezuinigd worden.

De Nobelprijswinnaars vrezen dat ook de wetenschap niet gespaard blijft. De geplande verhoging van het onderzoeksprogramma Horizon 2020 naar 80 miljard euro gaat dan wellicht niet door. Ook het programma waaruit de Erasmusbeurzen voor studenten betaald worden, kan te maken krijgen met de bezuinigingen.

“Europa kan zich niet veroorloven zijn beste onderzoekers te verliezen”, zegt de brief hierover. “Indien het EU-budget voor onderzoek en innovatie sterk verlaagd wordt, riskeren we het verlies van een generatie van getalenteerde wetenschappers, juist op het moment dat Europa ze het hardst nodig heeft.”

Van de ruim 10.000 Nederlandse ondertekenaars van de petitie komen er meer dan 2.300 uit Amsterdam en ongeveer 1.300 uit Utrecht.