Ophef over door Red Bull gesponsord onderzoek

Red Bull betaalt de Universiteit Utrecht voor onderzoeken naar de werking van energiedrankjes. De Telegraaf zet daar vraagtekens bij.

De krant schrijft vandaag dat de conclusies van die onderzoeken steeds positief uitpakken voor Red Bull. Er wordt gewezen op onder andere dit onderzoek en dit persbericht waarin gesteld wordt dat de rijvaardigheid tijdens lange snelwegritten aanzienlijk verbetert door het drinken van de energiedrank Red Bull.

De Utrechtse farmacoloog Berend Olivier, coauteur en begeleider van de wetenschappelijke publicaties, zegt in De Telegraaf dat Red Bull 300.000 euro heeft betaald om in een tijd van vier jaar meerdere studies te doen. De energiedrankjesfabrikant heeft daarbij geen invloed op van de studies, aldus Olivier.

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) zou volgens De Telegraaf “openheid van zaken” willen over de Red Bull-studies. Maar na navraag bij de organisatie blijkt dat toch genuanceerder te liggen. De KNAW reageerde namelijk niet specifiek op de Utrechtse Red Bull-onderzoeken. “Wij vinden dat te alle tijde duidelijk moet zijn waar de belangen liggen en hoe onderzoek gefinancierd wordt. Zeker nu de wetenschap noodgedwongen steeds meer uit de derde geldstroom moet putten”, aldus woordvoerder Irene van Houten.

In de bewuste studies wordt overigens gewoon vermeld dat Red Bull financier van het onderzoek is. En dat Red Bull niet betrokken is geweest bij de opzet en uitvoering van het onderzoek.

De commotie rondom de subsidie van Red Bull is niet nieuw. In 2010 kreeg de redactie van Kennislink al “een gevoel van sluikreclame” bij het onderzoek over de verbetering van de rijvaardigheid door Red Bull. Het aantal proefpersonen was erg laag, oordeelde de redactie. Bovendien werd er niet gekeken of koffie hetzelfde effect op de rijvaardigheid heeft als Red Bull.

In 2011 is het effect van koffie wel gepubliceerd, in het proefschrift van Monique Mets. Haar conclusie: “De effecten van Red Bull® Energy Drink en koffie zijn van vergelijkbare grootte, hoewel het verschil van Red Bull® Energy Drink ten opzichte van placebo iets groter lijkt.” Ze adviseert daarom verder onderzoek te doen naar de ingrediënten van het energiedrankje.

Het nieuwste Utrechtse onderzoek naar energiedrankjes verscheen eerder deze maand in International Journal of General Medicine. Op basis van een enquete onder Utrechtse studenten stellen de onderzoekers dat er geen verband bestaat tussen het drinken van energiedrankjes en overmatig alcholgebruik. Sterker nog: het drinken van energiedrankjes vermindert zelfs het alcoholgebruik en de negatieve gevolgen ervan, zoals rijden onder invloed en risicovol gedrag.

De conclusies zijn opvallend. Andere onderzoeken beweren juist het omgekeerde. Het drinken van energiedrankjes zou leiden tot een vermindering van het bewustzijn van dronkenschap. Door de combinatie van Red Bull en drank zouden mensen meer gaan drinken, omdat ze niet in de gaten hebben hoe dronken ze al zijn.