Ophef over teamfoto volleybalvereniging Protos

Foto: Screenshot excuses Dames 2

De foto die al sinds juli op Instagram staat, werd afgelopen week opgemerkt door het Instagramaccount Broodjekaasmetsambal. Het account dat aandacht wil vragen voor racisme tegen de Aziatische gemeenschap in Nederland deelde de foto met de tekst: “om even in de Halloweenstemming te komen met Nederlanders”.

'Niemand die dacht: goh dit is niet zo'n goed idee?'
Op Twitter wordt een screenshot gedeeld van de teamfoto en een screenshot van een reactie van een oud-bestuurslid van Protos die in een privébericht reageerde op de beschuldiging van Broodjekaasmetsambal: “Ben je echt zo triest dat je Instagram af gaat zoeken naar racistische Chinese stereotypen? Dan ben je toch op zoek naar beledigingen die je anders nooit waren opgevallen? Als je je hier druk over kan maken heb je echt nooit tegenslag gehad in je leven".

Vol ongeloof wordt op Twitter gereageerd. “Hoe halen mensen zich dit anno 2019 nog in hun hoofd?” “Whitegirls in studentensteden doen dit letterlijk zonder ook maar één seconde na te denken over de consequenties. Het is zo’n rare bubbel.” “14 mensen op die foto en niemand die denkt van: goh, misschien niet zo’n goed idee dit?”

'Sorry, foto was een grap'
Inmiddels heeft het damesteam de foto offline gehaald en excuses aangeboden, zo blijkt uit screenshots die DUB heeft gekregen van Broodjekaasmetsambal. De volleyballers schrijven: “Het is nooit onze bedoeling geweest mensen te kwetsen met deze post. Wij hebben alle foto’s en hashtags verwijderd van wat mogelijk kwetsend beoordeeld zou kunnen worden.” Volgens het team was de foto een grap die ontstond nadat de ploeg het nummer Hoe lang is een Chinees hoorde van BC 't zooike tijdens een toernooi.

Het bestuur van Protos zegt behoorlijk geschrokken te zijn over de ophef die ontstaan is over de Instagrampost. Hoewel de studentenvolleybalvereniging vindt dat het damesteam zelf al goed heeft gereageerd door excuses aan te bieden en de foto te verwijderen, heeft het bestuur desondanks alle betrokkenen aangesproken. Andere stappen zal de vereniging niet ondernemen.

Van de uitspraken van het oud-bestuurslid van Protos, doet het bestuur afstand. “We benadrukken dat deze mening niet gezien kan worden als een reactie vanuit Protos.” Met deze oud-commissaris externe betrekkingen is een gesprek gevoerd. “Hij heeft bij ons aangegeven spijt te hebben van de door hem geplaatste reactie.”

Bestuursbeurzen intrekken?
Twitteraars suggereerden dat de universiteit en hogeschool de bestuursbeurzen van Protos zouden moeten intrekken, omdat volgens de subsidieregels “geen (financiële) ondersteuning mogelijk is voor organisaties en activiteiten die gericht zijn op het in stand houden of bevorderen van discriminatie”. Protos krijgt dit collegejaar 5950 euro aan bestuursbeurzen.

Het intrekken van beurzen is op dit moment niet aan de orde. De Universiteit Utrecht wil met de sportvereniging in gesprek gaan. “We willen een cultuur waarin iedereen zich welkom voelt, en zo’n cultuur moeten we samen creëren. We gaan dus in gesprek. Om te beginnen met de vereniging, om eens te horen hoe de post bedoeld is en wat men van de reacties vindt.”

Gebruiker Broodjekaasmetsambal licht toe waarom de teamfoto van Protos haar raakt: “Ik ben opgegroeid in Nederland, maar van Chinese afkomst. Mijn hele leven heb ik al te maken met vooral witte Nederlanders die op straat dingen naar mij roepen. Zo zeggen wildvreemden dingen zoals: ‘Ni hao’, ‘sambal bij?’ en ‘Happy ending?’. Voor die mensen zijn dit waarschijnlijk gewoon onschuldige grapjes, maar voor mij is het niet grappig om op basis van je uiterlijk of afkomst toegeschreeuwd of nagedaan te worden. Die mensen kunnen zich daar vaak niet in verplaatsen. Zij snappen vaak ook niet dat die grapjes en stereotypes bijdragen aan de vernedering van een hele bevolkingsgroep. Ik begrijp dat dat niet de intentie is van sommige mensen, maar dit is wel wat er in feite gebeurt. Ik geef toe dat er verschillende niveaus zijn van racisme en dat de teamfoto van Protos misschien in een wat lager niveau behoort, maar dat neemt niet weg dat het toch zeer kwetsend blijft voor velen. Met mijn Instagramaccount hoop ik mensen te laten zien dat het gewoon echt niet meer kan om over Chinezen/Aziaten sterotyperende 'grapjes' te maken puur en alleen omdat deze bevolkingsgroep afwijkt van het westerse schoonheidsideaal dat heerst in Nederland."