Herbruikbare bekers kosten een euro

Opnieuw iets ‘raars’ met de koffieautomaten van de UU

Vier bekers, foto DUB
Vlnr: de oude wegwerpbeker, de herbruikbare beker die nu uit de automaat komt, de beker van de luxe koffiemachines en de Billy Cup, foto DUB

Vorige week schreef DUB een artikel over de koffieprijzen op de UU. Verschillende automaten hanteerden verschillende prijzen voor dezelfde consumptie, wat niet de bedoeling was. De oorzaak, zo vertelde Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum, was dat een verhoging van de prijs voor de wegwerpbeker niet goed was doorgevoerd bij alle automaten. Wie zijn eigen beker meenam, was bij alle automaten met 1,20 euro klaar, wat keurig voldeed aan de inflatieverwachtingen.

Toch is er opnieuw lichte paniek bij de koffieautomaat. Een docent wilde koffie halen, maar bij het scannen van zijn personeelspas, die normaal gesproken gratis koffie geeft, sprong de automaat op 49 euro. “Koffie is de diesel die de universiteit draaiende houdt, maar dit is wel heel extreem”, grapte de docent. Als je een betaalpas scant, staat er 2,20 euro, ook een hoog bedrag dat veel verontwaardiging veroorzaakt. "Dit is absurd, ik vond 1,45 al veel! Maar dit slaat alles, het zijn Starbucks prijzen," zegt Laura, student Geschiedenis, bij de automaat. Vorige week was de prijs nog 1,45 euro, dat lijkt dus een aanzienlijke stijging.

Herbruikbare koffiebekers
Toch is de koffieprijs niet verhoogd, er komt nu een herbruikbare hard cup uit de automaat. Voor die beker betaal je 1 euro. Hiermee is het drankje, niet duurder geworden. Als je 2,20 euro betaalt, betaal je 1,20 euro voor de koffie en een euro voor een herbruikbare beker die meekomt uit de automaat. Eind okotber was dat 1,20 euro voor de koffie en 25 cent voor de beker. Als je je eigen beker onder de automaat zet, betaal je, net als vorige week, 1,20 euro voor de koffie.

De 49 euro die verschijnt als je een campuskaart voor werknemers scant, is een technisch probleem. ”De software van de koffieautomaten kan de combinatie ‘gratis koffie’ met de campus card en ‘gebruik hard cup’ niet verwerken”, leert een bericht op Intranet, de online omgeving voor werknemers van de UU. Hier wordt aan gewerkt door de universiteit. In de tussentijd zorgt het er in ieder geval voor dat wie met een personeelspas koffie uit de automaat haalt, geen herbruikbare beker kan krijgen. Personeel dat gratis koffie wil, moet dus een eigen beker meenemen.

Naast de herbruikbare bekers uit de automaten biedt de universiteit ook zogenaamde Billie Cups aan. Deze iets grotere herbruikbare bekers kunnen voor een euro worden aangeschaft bij de bemande horecalocaties in de gebouwen van de UU. Voor nog een euro krijg je er ook een deksel bij. Deze beker kan worden ingeruild voor een muntje, dat weer kan worden geruild voor een nieuwe beker. Je mag de beker ook mee naar huis nemen.

Een berg bekers
Het afschaffen van wegwerpbekers is een poging om de berg koffiebekers die in het vuilnis van de universiteit belanden te verkleinen. In 2022 waren dit er 1,2 miljoen. In het stoppen met wegwerpbekers is de UU niet uniek; een rondgang langs de websites van de andere Nederlandse universiteiten leert dat bijna alle universiteiten de wegwerpbekers in de ban hebben gedaan.

Of de berg bekers helemaal zal verdwijnen, is nog maar de vraag. De prullenbakken in de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad suggereren dat nog niet iedereen zich realiseert dat de bekers herbruikbaar zijn; hier liggen wat herbruikbare bekers uit de automaten in. Ook niet heel gek, aan de automaten valt niet af te lezen dat er nu andere, herbruikbare bekers komen. Je moet het maar net weten.

Jesper, student Earth Surface & Water, deelt bij de automaat nog een "tip": "Bij de luxe koffiemachines staan de bekers er nog naast. Die kun je gratis pakken en onder een reguliere automaat zetten. Je hoeft dan geen beker te kopen. Ik vind zo’n eigen beker namelijk maar gedoe."