Opnieuw ophef over declaraties College van Bestuur

Dure vliegreizen en prijzige hotelkamers. Volgens de Telegraaf hebben de drie Utrechtse collegeleden het afgelopen jaar tegen de eigen interne regels in royaal gedeclareerd. De UU-bestuurders zeggen dat ze sober declareren en dat de regels niet zijn overtreden.

Het is niet de eerste keer dat het declaratiegedrag van het Utrechtse College van Bestuur onder de loep wordt gelegd. In april 2014 nam de Telegraaf het declaratiegedrag van de toenmalige collegeleden tussen 2011 en 2013 op de korrel. Vorig jaar legde RTL Nieuws de Utrechtse collegeleden het vuur aan de schenen vanwege vermeend luxueus declaratiegedrag. Dat leidde in mei 2015 tot beter geformuleerde regels. Het is de Raad van Toezicht die hier controle op uitoefent. Naar aanleiding van de RTL-berichtgeving deed de Onderwijsinspectie een extra onderzoek. Afgelopen vrijdag liet de minister weten dat het onderzoek niets bijzonders heeft opgeleverd.

De Telegraaf deed ook nu weer een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur en vroeg alle declaraties van het afgelopen jaar op. Zij ontdekten daarbij enkele opvallende uitgaven. Zo hebben alle drie de collegeleden businessclass vliegreizen gemaakt. Zowel Oudeman (Toronto, 4188 euro), Pijpers (Detroit, 4594 euro en Washington, 3832 euro) en Van der Zwaan (Kaapstad, 4587 euro) vlogen niet met een superdeal. De Telegraaf verwijst naar de interne regel dat business class alleen is toegestaan ’om dringende redenen en onder goedkeuring van de mandataris’.

De universiteit zelf zegt dat bestuurders van de UU in beginsel altijd economy reizen. Er zijn echter enkele uitzonderingen. Als er sprake is van een langeafstandsvlucht (buiten Europa) waarbij het programma de dag na aankomst direct start, kan gekozen worden voor businessclass. Dat was in de genoemde voorbeelden aan de orde. In een verklaring aan de UU-gemeenschap  (alleen te lezen met Solis-id) legt het college uit dat Bert van der Zwaan naar Zuid-Afrika reisde voor een vergadering aan de universiteit van Stellenbosch. Hij kwam om 2 uur 's nachts aan en de volgende ochtend begon het programma meteen. Anton Pijpers vloog business class naar Detroit en zette zijn reis naar North Carolina voort in de economy class. Marjan Oudeman vloog naar Toronto met een onderwijsdelegatie vanuit Nederland. De reis was georganiseerd door het ministerie van Onderwijs.

Kritiek is er ook op de declaraties voor de hoge hotelkosten. Zo zou Anton Pijpers in een vijfsterrenhotel in North Carolina gelogeerd hebben voor 851 dollar. Volgens de universiteit wekt de Telegraaf de suggestie dat dit bedrag per nacht is, maar in werkelijkheid was het de rekening voor drie dagen.  Oudeman en Van der Zwaan verbleven in hotels van rond de 500 dollar per nacht. “Hotelprijzen verhoogd in verband met Harvard Commencement Day”, luidt een handgeschreven notabene op een van facturen.

In de interne regels staat dat "verblijfskosten mogen worden gedeclareerd naar in de horeca gangbare termen over eenvoudige maaltijden en hotels". In een officiële reactie zegt de universiteit dat de bestuursleden sober omgaan met kosten en zich houden aan de declaratieregels. Soms kan het niet anders. Zo verbleef Van der Zwaan vier nachten in hotel Le Meridien. Andere hotels waren op dat moment niet beschikbaar en de prijzen lagen hoger dan normaal vanwege de Harvard Commencement Day. Oudeman verbleef in dezelfde hotels als haar delegatieleden en Pijpers moest heen en weer reizen tussen verschillende scienceparken en koos voor een hotel tussen de locaties in.

Emmo Meijer, voorzitter van de Raad van Toezicht zegt tegen DUB dat hij de declaraties allemaal heeft goedgekeurd en sluit zich aan bij  de officiële reactie van de UU.

Het Utrechtse bestuur is ongelukkig met de aandacht voor deze declaraties. De leden benadrukken dat de genoemde voorbeelden verklaarbare uitzonderingen zijn. Zij betreuren het andere beeld dat de Telegraaf probeert te schetsen. In de verklaring voor de UU-gemeenschap wil het college het beeld corrigeren. Deze reactie komt nu het artikel is gepubliceerd. Eerder beloofden de universiteiten en de minister dat universiteiten meer inzicht zullen geven in het declaratiegedrag van de bestuurders.