Opnieuw taakstraf voor Vindicat-lid wegens mishandeling

Creative commons: pixabay

Het incident vond in december 2017 plaats tijdens een feest van de studentenvereniging. Volgens getuigen schopte de destijds 22-jarige Stijn Y. een ander verenigingslid meerdere malen. Het slachtoffer had verwondingen aan zijn gebit en een snee in zijn neus. Hij liep ook een lichte hersenschudding op doordat hij van een ander corpslid een tik op zijn hoofd kreeg. Die werd daarvoor al in juli 2018 veroordeeld.

Volgens de officier van justitie heeft Y. zich schuldig gemaakt aan openlijke geweldpleging door het slachtoffer meerdere keren te schoppen. De rechter achtte echter alleen bewezen dat Y. één keer heeft geschopt en legde hem daarom een taakstraf op. Ook moet hij een gedragscursus volgen, omdat het niet de eerste keer is dat de student in aanraking komt met justitie. Volgens dagblad Trouw heeft de student een strafblad van drie pagina's met veroordelingen voor wildplassen en rijden zonder rijbewijs.

De uitspraak liet zo lang op zich wachten doordat de advocaat van de veroordeelde nieuwe getuigen opvoerde.

Vaker negatief nieuws

Het is niet de eerste keer dat Vindicat negatief in het nieuws komt. In november 2018 werd ook al een lid van de sociëteit veroordeeld voor geweld. Hij was tijdens een ontgroening op het hoofd van een aspirant-lid gaan staan en kreeg in hoger beroep een boete van duizend euro.

De gemeente Groningen dreigde vorig jaar ook al met de sluiting van Vindicat als er nog één incident zou plaatsvinden en de studentenvereniging kreeg meerdere jaren op rij geen bestuursbeurzen van de Rijksuniversiteit Groningen en Hanzehogeschool. Pas als Vindicat voor de gewenste cultuurverandering heeft gezorgd, kan zij een nieuwe aanvraag indienen.