Sportploeg van het jaar

Oude Vier Triton wint belangrijkste Utrechtse sportprijs

triton sportprijs
Foto DUB

In een vol Beatrixtheater aan het Jaarbeursplein kregen de vier roeiers en hun stuurvrouw de prijs overhandigd door wethouder Eva Oosters. De Utrechtse roeiers danken de prijs aan de overwinning tijdens Varsity, de belangrijkste studentenroeiwedstrijd van het jaar.

Tritoncoach Coen Eggenkamp werd later op de avond bovendien uitgeroepen tot beste sportcoach van het jaar. Tritonleden in de zaal juichten de roeiers en hem massaal toe.

Jaap Schenck, lid van het winnende team en pas afgestudeerd aan de master Communicatie & Organisatie riep tijdens zijn dankwoord de gemeente op om te stoppen met het bouwen van bruggen over het Merwedekanaal. De Utrechtse roeiverenigingen klagen al langer over het groeiende gebrek aan goed roeiwater in de stad.

Behalve Schenck roeiden masterstudent Life Sciences Eli Brouwer, Bart Lauwers (Farmacie), Casper van der Steen (Hogeschool Utrecht) en stuurvrouw Ellen Bijkerk (Diergeneeskunde) zich naar eeuwige Tritonroem.

De andere genomineerde teams waren de basketballers van 3x3 Utrecht, de volleyballers van VV Utrecht en de Utrechtse stuntploeg Hercules die Ajax op sensationele uit het bekertoernooi stootte. Bij zowel VV Utrecht als Hercules zijn verschillende UU-studenten actief.

UU-alumnus Rechten Josine Koning, keeper van het Nederlands dameshockeyteam dat Europees Kampioen werd, slaagde er niet de prijs van beste Utrechtse sporter van 2023 in de wacht te slepen. Net als vorig jaar ging de winst naar paralympisch snowboarder Lisa Bunschoten.

In de categorie ‘sportcompliment’ voor sportieve initiatieven met veel maatschappelijke impact was het project Swimpact van Tessa Laan, UU-alumnus van de master International Development Studies genomineerd. Dat project richt zich op het verzorgen van zwemlessen aan vluchtelingen. De prijs ging echter naar Marlou Peeters, een van de stuwende krachten achter de terugkeer van een damesteam van FC Utrecht op het hoogste niveau.

Tags: roeien | triton