Ouders betaalden miljoenen voor plek op topuniversiteiten VS

De universiteit van Yale, foto David Mark vanPixabay

De verdachten – coaches, examinatoren maar ook ouders – worden onder meer verdacht van fraude, samenzwering en deelname aan georganiseerde misdaad, melden verschillende Amerikaanse media. Het schandaal speelt onder meer bij Yale University, University of Southern California, Stanford University en Georgetown University.

De ouders, onder wie de actrices Felicity Huffman (Desperate Housewives) en Lori Loughlin (Full House), zouden tussen 2011 en 2019 in totaal zo’n 25 miljoen dollar hebben betaald om hun kinderen te verzekeren van een opleidingsplek. Sportcoaches zouden ervoor hebben gezorgd dat de kinderen als sporters werden ingeschreven. Getalenteerde sporters hebben in Amerika een grotere kans om te worden toegelaten.