Ouders bouwen studentencomplex voor hun kinderen in Utrecht

Impressie van de nog te bouwen studentenwoningen in Veemarkt.

Begin 2016 komen er 50 nieuwe studentenwoningen op de Veemarkt in Utrecht. Bijzonder is dat het studentencomplex Blaarkoppen volledig gefinancierd wordt door vijf ouders.

Aan de Blaarkopstraat op het Veemarktterrein naast de wijk Voordorp komen vijf huizen te staan met elk tien studenteneenheden. De huizen worden verdeeld onder studenten van A-Eskwadraat, Triton en UVSV. Er wordt nog gesproken met USC en Veritas. Dit zijn verenigingen waarvan de kinderen lid zijn of met wie de ouders contacten hebben gelegd. Drie kinderen gaan volgend jaar al in Blaarkoppen wonen, de rest krijgt een kamer zodra ze gaan studeren.

Bas Pickkers is een van de vijf ouders, verenigd in Stichting Collectief Ouders Blaarkoppen, en initiatiefnemer van het project. “Ik had al een tijdje het idee om te investeren in een studentenwoning voor mijn zoon. Toen ik in 2014 las over de herprogrammering van de Veemarkt, ging ik op zoek naar andere ouders die wilden investeren. Hier bleek veel belangstelling voor te zijn.”

De kamers zijn allemaal ongeveer 17 vierkante meter en kosten 380 euro inclusief. Ook heeft ieder huis een gemeenschappelijk woonkeuken van 34 vierkante meter, vier toiletten, twee badkamers en een gemeenschappelijk tuin met fietsenschuur.

“We gaan huisregels maken waar iedereen zich aan moet houden, ongeacht ze zoon of dochter van ons zijn”, aldus Pickkers. “Van mij mogen de studenten best graffiti in de woonkamer spuiten om er wat gezelligs van te maken, zolang alles maar heel blijft.”

Door studenten met dezelfde achtergrond in de huizen te plaatsen willen de ouders een "gezellige woonomgeving" creëren. “Dit zorg voor een grotere sociale cohesie en zo hebben wij als huisbaas geen omkijken meer naar het uitkiezen van nieuwe bewoners”, aldus Pickkers.

Vanwege de hoge mate van duurzaamheid en participatie van hun project mochten de ouders gaan bouwen in Veemarkt. Op ieder huis liggen 27 zonnepanelen op het dak, die voor een groot deel van de energievoorziening zorgen. Hierdoor zijn de vijf huizen de meest energiezuinige studentenwoningen van Utrecht.

De ouders zijn druk bezig met een tweede project: nog een complex van vijftig studentenwoningen in Veemarkt. Pickkers: “Hopelijk krijgen we hier begin 2016 toestemming voor. Ook lijkt het ons wel wat om projecten buiten Utrecht, bijvoorbeeld in Amsterdam te starten.”

Behave dat het leuk is om een studentenwoning voor je kind te realiseren, is het voor de ouders ook een goede belegging. “Vaak betalen ouders de huur voor hun kind toch wel. In plaats van huur aan iemand anders te betalen, betalen we die nu aan onszelf”, aldus Pickkers.