OV-abonnementhouders mogen nog steeds worden beboet

Studenten met een OV-abonnement mogen door vervoersbedrijven nog steeds worden beboet wanneer zij niet inchecken. De vereniging van OV-reizigers Rover en studentenvakbond LSVb  willen hier een einde aan maken.

Vorige week werden na een grote controleactie door U-OV 24 reizigers van lijn 12 op de bon geslingerd nadat zij niet hadden ingecheckt. Op onze facebookpagina werd vervolgens gevraagd hoe het gaat met de plannen van Rover en de LSVb om juridische stappen te ondernemen. Zij vinden het onrechtvaardig dat abonnementhouders beboet kunnen worden wanneer ze niet inchecken.

Rover heeft telefonisch laten weten nog bezig te zijn met het verkennen van de juridische mogelijkheden om hier een einde aan te maken. Om dit mogelijk te maken zijn ze op zoek naar donateurs. Ook stuurden ze in oktober al een brief aan de Tweede Kamer met de vraag om de wet Personenvoer 2000 aan te passen. Deze wet maakt het mogelijk voor vervoerders om reizigers met een abonnement te beboeten wanneer zij niet inchecken.