Studenten hangen spandoeken op

Palestina-protest in binnenstadsbieb

protest in UB
Foto DUB

De studenten van de actiegroep ‘Utrecht in Solidarity with Palestine’ hebben spandoeken opgehangen in een studiezaal en delen flyers uit. Het protest verloopt verder in stilte. Een woordvoerder van de demonstranten vertelt DUB dat ze studenten in deze tentamenperiode verder rustig willen laten studeren.

Een QR-code op een flyer verwijst naar de petitie die masterstudenten van de faculteit Geesteswetenschappen afgelopen zondag online zette. Deze is inmiddels meer dan 850 keer ondertekend.

De studenten zijn niet tevreden met het statement dat de UU deze week op haar website plaatste. De universiteit wil geen stelling nemen in het conflict en roept studenten en medewerkers met verschillende opvattingen vooral op om met elkaar in gesprek te blijven. De studenten zeggen graag met het universiteitsbestuur in gesprek te gaan over die opvatting.

Vandaag lieten ook medewerkers van van de UU in een open brief weten dat dat statement van de universiteit tekortschiet. De UU zou de Israëlische “oorlogsmisdaden” volgens hen moeten veroordelen. Ze merken daarbij op dat de universiteit twee jaar geleden wel schande sprak van de inval van Rusland in de Oekraïne.

Een woordvoerder van de universiteit erkent dat na de Russische invasie de UU “sterkere bewoordingen” gebruikte. Maar ook toen werd volgens haar medeleven betuigt aan iedereen die werd getroffen door dat conflict en werd het belang van dialoog benadrukt.

Volgens de woordvoerder krijgt de universiteit steeds vaker de vraag om zich uit te spreken over dit soort kwesties. “We zijn daarbij zoekend naar de juiste manier om met dit soort verzoeken om te gaan, en zijn daarin ook lerend. Meestal kiezen we ervoor om als instituut niet te reageren op dergelijke politieke conflicten. Door geen stelling te nemen, willen we polarisatie binnen de organisatie voorkomen en ruimte bieden aan het (academische) debat.”

Tags: Palestina | israel | oorlog