Paushuize en Trans10 zijn kunstwerken in de avond

Het licht schijnt nu ook op een van de onontdekte plekjes van Utrecht. Afgelopen week is het 19e kunstwerk van Trajectum Lumen onthuld. De route is uitgebreid met de panden aan de Pausdam.

Met aan de ene kant het universiteitspand op de kop van Trans en aan de andere kant de Paushuize is de Pausdam een historisch stukje Utrecht. De kunstenaars van dit lichtkunstwerk zijn Jan Hein Daniels, Gerrit Beeking en Willem Hoebink. Het is het eerste universiteitspand dat in de route is opgenomen. Voorafgaand aan de onthulling vertelde wethouder Mirjam de Rijk over het belang van Trajectum Lumen. Volgens haar versterkt de lichtkunstroute het profiel van de stad van kennis en cultuur. Daarna was het grote moment daar. De Rijk en Hans Amman, lid van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, klikten twee stekkers in elkaar waarna de aanwezigen konden genieten van een vijftien minuten durende lichtshow.

In alle vensters van beide panden is LED-licht aangebracht. Het licht is stuurbaar. “Er zijn LED-strips verwerkt in de kozijnen. Zij werpen het licht op de stoffering in de panden. Het aansturen van het licht gebeurt door een computer. Die bepaalt het ritme en wanneer welk lampje gaat branden”, zegt projectleider Koosje Bielars. Als slotscène van het lichtspel wordt je blik als bezoeker getrokken naar het raam boven de twee voordeuren van beide panden. Daar verschijnen de symbolische afbeeldingen van een kerkuil en een witte duif. Beide symbolen verwijzen naar de identiteit van de panden. “De uil staat voor wijsheid. De witte duif staat symbool voor religie”, aldus Bielars.

Trajectum Lumen is de toeristische route in de binnenstad van Utrecht. De route loopt langs 19 lichtkunstwerken op de mooiste plekjes van Utrecht. Het Stadhuis, de Bezembrug en nu dus ook de Pausdam zijn een deel van Trajectum Lumen dat zeker tot 2018 de binnenstad in het licht zet. In dat jaar wil Utrecht culturele hoofdstad worden. In 2013 wordt het voorlopige laatste kunstwerk toegevoegd aan de route bij de Dom, ontworpen door het designerbureau Speirs and Major.

Tags: trans 10