Petitie voor meer onderwijs op universiteit; UU-bestuurders hoopvol

De drie initiatiefnemers van de petitie. Eigen foto.

De online petitie ‘Geef ons de Ruimte’ is inmiddels meer dan 650 keer ondertekend. Het betreft een initiatief van de Utrechtse Law College-student Ama Boahene en haar Amsterdamse vrienden Bouke van Balen en Joshua de Roos, beiden studerend aan de UvA.

“Wij verbazen ons er al langer over dat iedereen zich er zo gemakkelijk bij neerlegt dat al het onderwijs nu digitaal gaat”, zegt Ama.

Volgens haar wordt onderschat wat studenten allemaal missen nu het onderwijs geheel online verloopt. “Je kunt minder goed discussiëren, minder goed vragen stellen, minder goed samenwerken. En dan heb ik het nog niet over het sociale aspect. Het is op veel gebieden een achteruitgang.”

Meer mogelijk
De drie studenten hebben het gevoel dat universiteiten, maar ook studentenbonden, te weinig van zich laten horen en besloten daarom de petitie online te zetten. Ze hebben tal van studenten- en jongerenorganisaties aangeschreven met het verzoek hun oproep te ondersteunen. Donderdag publiceert Ama samen met Joshua een opiniestuk in het Parool. Eerder schreef Bouke al dit verhaal voor jongerenplatform Red Pers.

De initiatiefnemers denken dat er meer mogelijk is dan er nu gebeurt, zelfs onder de strikte coronavoorschriften die er gelden. Ama: “Je kunt in kleine groepen werken in een van de grote collegezalen, je kunt studenten in shifts laten komen, je kunt buiten les geven. En er zijn ook veel studenten die gewoon in hun studiestad wonen en niet hoeven te reizen.”

Hoopgevend geluiden
In een interview met DUB liet de Utrechtse rector Kummeling eerder deze week weten ook frustraties te voelen over de voortdurende lockdown van de universiteit. Maar volgens hem is het ingewikkeld om oplossingen te vinden. Grote groepen fietsers op weg naar het universiteitsterrein zijn bijvoorbeeld ook problematisch. Maar de beperkingen die er gelden voor het openbaar vervoer zijn de grootste boosdoener, meldt Kummeling.

Ama toont slechts gedeeltelijk begrip: “We snappen dat het OV nu niet te veel belast kan worden, maar het lijkt er nu vaak op dat het als een excuus wordt gebruikt.”

Tijdens commissievergaderingen van de Utrechtse Universiteitsraad kwamen UU-bestuurders deze week overigens met hoopgevende geluiden. Gesprekken van de universiteiten met het ministerie van Onderwijs en met de vervoersmaatschappijen lijken volgens hen een positieve wending te nemen. Donderdag is er opnieuw overleg.

Collegevoorzitter Anton Pijpers ging niet in detail in op wat er besproken wordt, maar hij heeft goede hoop dat na de zomer de vervoersstroom van studenten naar de universiteit mogelijk zo’n 40 tot 50 procent van de normale omvang mag gaan beslaan. Tot nu was dat gelimiteerd tot 10 tot 30 procent. Daarmee zou fors meer onderwijs in de universitaire collegezalen mogelijk worden.

Ama: “Dat zou heel mooi zijn, want zoals het nu gaat, kan het echt niet veel langer.”