Pilot met biologisch afbreekbaar servies UU-restaurant stopgezet

Foto DUB

Het porseleinen servies in de UU-restaurants wordt voorlopig niet vervangen. Het bestek van mais en de bekers en borden van palmbladen en suikerriet, oftewel biodegradable disposables, vervingen sinds augustus het porseleinen servies in het restaurant van het Androclusgebouw. Na gebruik gingen de borden, bestek en bekers samen met het gft-afval in een shredder om verwerkt te worden tot compost.

Uit het onderzoek van de studenten van faculteit Geowetenschappen, blijkt dat een keramisch bord milieuvriendelijker is dan het alternatief gemaakt van bagasse (het restproduct van suikerriet) als het meer dan 319 keer wordt gebruikt. Dit heeft te maken met de productiekosten en de grondstoffen die worden gebruikt bij het maken van het servies, aldus Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum. Er is nog wel vervolgonderzoek nodig om een definitieve conclusie te trekken, maar de uitkomst geeft voldoende informatie om te stoppen met de pilot.

Medewerkers en studenten van Universiteit Utrecht zijn volgens de studenten wel positief over het gebruik van biodegradable disposables. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat zij zelfs bereid zijn genoegen te nemen met een mindere kwaliteit van het servies als daarvoor een duurzaam alternatief in de plaats komt.

De pilot vond plaats in het kader van het Living Lab van de Green Office, waarbij studenten op verzoek van opdrachtgevers binnen de universiteit onderzoek doen naar duurzaamheid.