Dineren voor het goede doel

Pop-up restaurant Happietaria opent de deuren

Happietaria
Happietaria aan de Saffierlaan, eigen foto

Happietaria is inmiddels een bekend fenomeen in Utrecht. Iedereen die betrokken is bij het tijdelijke restaurant is vrijwilliger. Bovendien zijn al die vrijwilligers student; van de sponsorwerver tot de kok en van de penningmeester tot iemand in de bediening. Ook in andere studentensteden, zoals Amsterdam, Wageningen en Nijmegen, kunnen Happietaria’s bezocht worden.

De Utrechtse variant is dit jaar neergestreken in de wijk Tolsteeg. Op de Saffierlaan zit het restaurant in Kaffeetaria, een koffiebar in de oude kantine van een verzorgingshuis. Van maandag tot en met zaterdag is heel Utrecht daar welkom voor een maaltijd.

Het menu is natuurlijk weer anders dan vorig jaar. Er is rekening gehouden met vegetarische en veganistische voorkeuren. Voorzitter Jonathan van Deutekom: “We willen graag verduurzamen. Er staat wel vlees op de kaart maar dat is biologisch en van een goede keurslager. Bovendien worden producten waar mogelijk met de fiets opgehaald in plaats van met de auto.”

Goede doel
Vorig jaar bracht het restaurant een bedrag van 31.000 euro op. Dat ging toen naar een project voor het bouwen aan vrede in de Democratische Republiek Congo, Ethiopië en Zuid-Sudan.

Dit jaar heeft het Happietaria-team ervoor gekozen om zich in te zetten voor veilig drinkwater in Oeganda. Jonathan: “Hoe vanzelfsprekend het voor ons is dat we naar een kraan kunnen lopen, zo absurd is het dat andere mensen 25 kilometer moeten afleggen voor water.”

De opbrengst gaat naar projecten die zich richten op het aanleggen van waterreservoirs en het schoonhouden van het water. “Het uiteindelijke doel is dat mensen niet meer dan 200 meter hoeven te lopen voor schoon drinkwater.”

Voorzitter Happietaria

Beter imago
Geschiedenisstudent Jonathan werd voor de functie van voorzitter gevraagd. “Ik dacht eigenlijk vrij snel: dit is wel een heel bijzondere manier om jezelf te ontwikkelen. Je leert dingen die niet zomaar in een werkgroep van mijn opleiding aan bod komen.”

Jonathan zegt ook graag aan de buitenwereld te willen laten zien dat studenten meer doen dan ’s avonds door de stad struinen. “Ik vind het belangrijk dat studenten dat imago afschudden. Ze kunnen namelijk ook een heel restaurant op touw zetten.”

De voorbereidingen waren soms wel een flinke uitdaging, geeft Jonathan toe: “Voorgaande jaren zaten we in Molen de Ster in Lombok, maar dit jaar konden we daar niet terecht. Als zoiets gebeurt, leer je meteen hoeveel horecavergunningen de gemeente noodzakelijk acht.”

Ook merkten de studenten dat de wachttijden voor aanvragen van vergunningen op kunnen lopen tot wel acht weken. “De gemeente krijgt natuurlijk duizenden evenementenaanvragen. Probeer dan maar eens te vragen of je als goededoelenproject misschien een korte wachttijd mag. Dat is heel lastig.”

Een ander probleem voor Happietaria was dat het dit jaar erg moeilijk blijkt om voldoende vrijwilligers bij elkaar te krijgen. “We kregen de verschillende commissies maar moeilijk vol. Hierdoor was het team een stuk later compleet dan vorig jaar”, aldus Jonathan.

Restaurant Happietaria is geopend van 20 februari t/m 23 maart. Vrijwilligers zijn nog steeds hard nodig, bijvoorbeeld in de afwas of bediening. Je kunt meerdere dagen helpen, maar je kunt er ook voor kiezen om één avond te helpen. Ook is het mogelijk om je samen met een vriend of vriendin op te geven. Meld je aan via de website van Happietaria.

Geen behoefte aan vrijwilligerswerk? Dan kun je wellicht een hapje komen eten, want ook op deze manier draag je bij aan het project. Reserveren kan via deze website.