Grootste UU’er aller tijden

Portret verzetsheld Wim Eggink onthuld in Vening Meineszgebouw

portret wim eggink foto DUB
Portret Wim Eggink gemaakt door Soete Boon. Foto DUB

Als een van de eerste studenten sprak Wim Eggink zich uit tegen de Duitse bezetting. In oktober 1940 moesten medewerkers van de universiteit een formulier invullen met afstammingsgegevens, de zogenaamde ‘Ariërverklaring’. In november werden de Joodse hoogleraren en enkele medewerkers van de universiteit geschorst. Niet veel later werden ze ontslagen. De Utrechtse rector Kruyt riep op niet mee te doen aan het protest dat in meerdere universiteitssteden de kop op stak. Hij ontving een anoniem pamflet met een scherpe kritische toon.

Later is vastgesteld dat dit pamflet afkomstig was van Wim Eggink de student Sociale Geografie die preses was van de studievereniging Vugs. Vanaf 1941 coördineerde hij het landelijk studentenverzet. Als preses van Vugs was hij nog betrokken bij het lustrum in 1942. Eggink had goed contact met de hoogleraar Sociale Geografie Louis van Vuuren. Van Vuuren, die later rector werd, was meegaand met de Duitsers. Naar verluidt vertelde hij Eggink in vertrouwen over de maatregelen van de Duitsers . De student deelde die informatie snel met het verzet.

Eggink heeft de oorlog niet overleefd. Hij werd gearresteerd in 1944 en stierf in 1945 in Duitse gevangenschap, kort voor de bevrijding. De naam van Eggink is bij de studievereniging altijd geroemd. En ook binnen de universiteit was waardering voor de jonge verzetsheld. Zo is de Van Lier Eggink zaal in het Bestuursgebouw een eerbetoon aan Wim Eggink en verzetsheldinnen Truus en Trui van Lier.

In 2004 hield het Ublad, de voorganger van DUB, een grootste enquête, met de vraag wie de grote UU’er Aller Tijden was. Tot verrassing van de redactie kwamen twee mensen bovendrijven, namelijk Buys Ballot, de grondlegger van het KNMI en Wim Eggink, de verzetsheld. Later maakte Vugs, samen met de studievereniging voor Fysische Geografie een film over het leven van Eggink.

Omdat de studievereniging afgelopen jaar het honderd jarig bestaan vierde, bood de faculteit aan een portret te laten maken van de oud preses. Precies op de 101-ste verjaardag van Vugs is het portret onthuld. Het hangt in het Vening Meineszgebouw op de begane grond. Het kunstwerk is gemaakt door de HKU-student Soete Boon.

Bij de uitreiking was de 101-jarige Fred Hisschemöller aanwezig, een  studiegenoot van Eggink. Hij was in 1941 als 19-jarige gaan studeren aan De Drift, waar Sociale Geografie toen zat. Hij had die eerste jaren veel steun aan de vereniging, herinnert hij zich in een artikel op de site van Vugs. “Ondanks de oorlog, ging het (studenten)leven zo veel mogelijk door.” Hisschemöller was tijdens de oorlog betrokken bij het Utrechts Kindercomité, dat onderduikadressen voor kinderen regelde.