Eerstejaars hebben moeite betaalbare kamer te vinden

Prijzen voor een studentenkamer blijven maar stijgen

Als je deelnemers van de UIT vroeg of ze al een kamer gevonden hadden, klonk er meestal een diepe zucht. “Hoe vind je een betaalbare kamer?”, klonk het. Eén student gaat elke dag heen en weer reizen vanuit Doesburg. “Het is ver, maar ik kan niet anders.” Andere studenten kiezen ervoor om eerst thuis te blijven wonen om zo gericht op zoek te gaan. Voor internationale studenten bestaat die optie niet. Eén student vertelde dat ze een kamer had genomen van 20 vierkante meter voor 1800 euro per maand.

Uit de laatste cijfers van woonorganisatie Kences (uit september 2022) blijkt dat er landelijk een tekort is van zo’n 27.000 kamers. De gemeente Utrecht houdt het voor de eigen gemeente op zo’n 5300. Het probleem wordt erkend. Het kabinet kwam vorig jaar met een landelijk actieplan om 60.000 extra kamers te realiseren. De gemeente Utrecht kwam dit voorjaar met een actieplan  waarin staat dat het tekort in 2030 moet zijn opgeheven.

Om een kamer te krijgen, kun je terecht bij de SSH, de Stichting Studentenhuisvesting. Zij bieden betaalbare kamers aan. Maar de wachttijd voor een kamer is momenteel 38 maanden en dus komen de meeste studenten terecht in de particuliere sector. Volgens Johan de Bie van Kences is ongeveer de helft van kamermarkt in handen van particulieren. Hij ziet dat het aanbod in die sector afneemt omdat de overheid steeds strengere regels, een repressief gemeentebeleid en de zwaardere lasten van huurinkomsten. Hierdoor haken particuliere verhuurders af.

Een alternatief is de terugkomst van de hospita, ofwel het bij iemand in huis gaan wonen. De afgelopen jaren is de regelgeving voor deze vorm van huren versoepeld.

Hoe kom je dan aan een kamer? DUB schreef eerder een artikel met tips om een kamer in Utrecht te zoeken. In een ander artikel geven internationale studenten aan hoe zij dat gedaan hebben.