Professoren gaan videobellen met basisscholen

Foto: Lize Kraan/UU

Vanaf 2016 wordt jaarlijks in de week dat de Universiteit Utrecht haar verjaardag viert de activiteit Meet the Professor georganiseerd. Bij de eerste vier edities stapten de hoogleraren in toga bij het Academiegebouw op de fiets en reden zo naar Utrechtse basisscholen. Ze vertelden daar over de universiteit, wetenschap en hun eigen onderzoek. De leerlingen mochten hen de hemd van het lijf vragen.

Vanwege corona ging de activiteit vorig jaar niet door. Er waren toen maar liefst 160 hoogleraren die zich aangemeld hadden. Nu is gekozen voor een digitale variant en daar doen zo’n honderd professoren aan mee.

De scholen hebben vooraf een gouden envelop ontvangen met suggesties voor lesactiviteiten. Voor een deel gaan die lesideeën over de universiteit en het doen van onderzoek. Maar er zit ook een hint bij die slaat op de professor die op bezoek komt en zijn of haar wetenschapsdroom. Op die manier kunnen de leerlingen goed de vragen voorbereiden. De vakgebieden lopen zeer uiteen; van klimaatverandering, deeltjesfysica en diversiteit tot ethiek en plantenziekten.

In aanloop van het bezoek op 24 maart, heeft Rector Magnificus Henk Kummeling een videoboodschap opgenomen. Hij zegt daarin dat de hoogleraren graag langs hadden willen komen, maar dat helaas niet kan. “Wij hebben gemerkt dat videobellen heel lastig is. Dat hebben we zelf gemerkt met onze eigen docenten en studenten. En ik heb het grootst mogelijke respect voor de leraren en voor wat ze allemaal voor elkaar hebben gekregen in de achterliggende thuiswerkperiode. Wij gaan er ook wat moois van maken.”