Promoties afgelast, universitaire panden gesloten

Een laboratorium van de UU waar je slechts met toestemming nog mag werken, foto Kees Rutten

Alle medewerkers en studenten kregen dinsdag 17 maart een e-mail van het driekoppige universiteitsbestuur over de aangescherpte regels. In plaats van het door laten gaan van promoties met een beperkt aantal aanwezigen, heeft het College van Bestuur nu besloten om ze helemaal stop te zetten tot en met 5 april. Of na die datum promoties weer mogelijk worden, is onbekend. Omdat de gevolgen voor de promovendi enorm groot kunnen zijn zoals het mislopen van een aanstelling, gaat de universiteit voor hen bemiddelen of kan de promotie in een aangepaste versie toch doorgang vinden. Tot 6 april gaat het in totaal over dertig promoties. Duurt de maatregel langer dan vervallen ook de promoties voor na die datum. Tot het einde van april staan er nog veertig gepland.

Ook coschappen van de faculteit Geneeskunde en stages elders die normaliter plaatsvinden in een van de universitaire gebouwen worden stopgezet tot het einde van dit onderwijsblok (20 april). Over de gevolgen hiervan wordt op individuele basis overleg gevoerd.

Panden dicht
Ook is besloten om vrijwel alle universitaire panden te sluiten vanaf donderdag 19 maart tot minimaal 16 april. In de eerste plaats natuurlijk om aan de voorschriften te voldoen die zijn afgevaardigd door de regering. Een andere reden is, zo schrijft het CvB, om aan regelgeving te blijven voldoen zoals de aanwezigheid van bedrijfshulpverleners, beveiliging, schoonmaak en facilitaire zaken. Slechts enkele werknemers mogen nog de panden in. De panden die nog wel open blijven voor werknemers, zijn gebouwen waar vitale processen plaatsvinden zoals het bestuursgebouw waar de ICT’ers werken. Maar ook panden waar dieren verzorgd worden of de Botanische Tuinen waar de planten onderhouden moeten worden. Ook laboratoria waar lopende experimenten zijn, blijven onder strikte voorwaarden toegankelijk. Hieronder valt ook het onderzoek dat is gerelateerd aan het coronavirus. Decanen moeten hiervoor toestemming geven. Alle andere onderzoeken kunnen vanuit huis worden voortgezet. Er worden geen nieuwe onderzoeken gestart. De panden die alleen nog met een xs-pas te betreden zijn, hebben andere openingstijden gekregen. Deze zijn open van half negen 's ochtends tot half vijf 's middags.

Laatste kans
Vandaag is dus de laatste kans om nog spullen op te halen uit werkkamers daarna moet er vooraf toestemming aan de leidinggevende en de beveiliging worden gevraagd om een gebouw te betreden. Wie wil dat de planten op de werkkamer water krijgen tot half april, doet er goed aan ze mee naar huis te nemen. Alleen de planten in de gemeenschappelijke ruimtes krijgen water. Vanaf donderdag worden alle koelkasten leeggehaald.