Zaak ligt bij de rechter

Promovendus geschorst vanwege onveilig gedrag

gebouw_bloembergen foto Hans van Leeuwen
Promovendus mag Bloembergengebouw niet meer in. Foto UU/ Hans van Leeuwen

De promovendus bekritiseert mensen in het openbaar, schreeuwt tijdens gezamenlijke lunches, is negatief over onderzoekers van buiten de EU en zegt tegen vrouwen dat ze niet zwanger moeten worden.  Het afdelingshoofd somt zo wat zaken op tijdens de rechtszaak die deze week in Utrecht diende. Een verslaggever van het AD/ Utrechts Nieuwsblad maakte daar een uitgebreid verslag van.

Eerder dit jaar kwamen bij de vertrouwenspersoon al verschillende klachten binnen over de promovendus. Een collega zou vanwege dit gedrag een burn-out hebben gekregen. Zes maanden geleden besloot  de faculteit Bèta de man een toegangsverbod op te leggen voor de het Bloembergen gebouw en omgeving op het Utrecht Science Park. Hij mag zijn promotie wel afronden. Volgens de UU heeft hij al voldoende informatie verzameld om met een aangepast onderzoekplan voor maart 2024 te promoveren.

In een kort geding vocht de promovendus dit besluit aan. Hij zegt dat het voor hem niet duidelijk is waarvan hij wordt beschuldigd. Volgens hem is er geen sprake van aantoonbaar grensoverschrijdend gedrag. Bovendien vindt hij dat verder onderzoek in het laboratorium wel noodzakelijk is om te promoveren en is overleg met collega’s volgens hem cruciaal.

De rechter doet over twee weken uitspraak.